Prof. Marek Tobera o cenzurze na przestrzeni dziejów. Wokół książki prof. Grzegorza Kucharczyka

Podobne

Udostępnij

👉 Cenzura pruska w Wielkopolsce w czasach zaborów 1815-1914 – Grzegorz Kucharczyk:

Dyskusja wokół książki naszego Wydawnictwa – Cenzura pruska w Wielkopolsce w czasach zaborów 1815-1914 prof. Grzegorza Kucharczyka
🎯 Gościem kanału jest prof. Marek Tobera
Główne wątki:
✅cenzura w Wielkopolsce w czasie zaborów,
✅ ⁠podejście do prasy polskiej w czasie zaborów,
✅ ⁠wolność słowa w mediach,
✅ cenzura w okresie PRL,
✅ współczesne przejawy cenzury, m.in. cancel culture

🔴 WSZYSTKIE TREŚCI NK CZYTASZ I OGLĄDASZ TERAZ ZA DARMO DZIĘKI WSPARCIU DARCZYŃCÓW. ZOSTAŃ JEDNYM Z NICH!:

⏩ Wspieraj bezpośrednio nasz kanał YT poprzez przycisk „wesprzyj” pod dowolnym filmem i otrzymuj bonusy: bit.ly/3JGeXDh
🔔 SUBSKRYBUJ NOWĄ KONFEDERACJĘ: 🔔
🔴 ODWIEDŹ KSIĘGARNIĘ NK:

🔔 ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z WSZYSTKIMI TREŚCIAMI NK:

⏩ Wspieraj Nas również na Patronite. Zostań naszym patronem:

Nasze media:
👍 Facebook:
👍 Twitter:
👍 LinkedIn:

#historia #cenzura #książka
[Muzyka] ten materiał powstał także dzięki darczyńcom nowej Konfederacji Jeśli chcesz żeby takie całkowicie niezależne analizy spraw o strategicznym znaczeniu dalej powstawały Rozważ proszę dołączenie do grona darczyńców nowej Konfederacji Bartłomiej radziejewski Dzień dobry Witam państwa bardzo serdecznie w kolejnym odcinku kolejnej rozmowie nowej Konfederacji

Ja nazywam się Gabriela masztafiak I co prawda znacie mnie państwo do tej pory z komentowania spraw międzynarodowych Natomiast dzisiaj w nieco innym nieco innym wydaniu bo porozmawiamy dziś o książce o książce którą wydawnictwo nowej Konfederacji miało przyjemność oddać w państwa ręce w bieżącym roku

Jest to książka profesora Grzegorza Kucharczyka cenzura Pruska ja książkę tutaj państwu pokażę książka oczywiście dostępna do nabycia w naszej naszej księgarni książka cenzura Pruska w Wielkopolsce w latach Zaborów 1815-1914 No i o tej cenzurze dzisiaj między innymi o książce o o cenzurze opisanej w książce ale też o jej

Implikacji czym cenzura jest gdzie się z nią spotykamy czy nam zagraża czy może być dla nas w jakimkolwiek aspekcie naszego życia korzystna porozmawiam ze znakomitym gościem yyy ekspertem yyy panem z panem profesorem Markiem tober yyy Witam pana panie profesorze Dzień dobry bardzo mi miło pan profesor Marek tobera jest historykiem prasy i

Bibliologii profesorem Uniwersytetu Warszawskiego ale też dziennikarzem redaktorem prasowym książkowym publicystą y i recenzentem dlatego też myślę że jest yyy odpowiednią osobą którą mogłabym zapytać i z którą mogłabym o tej książce porozmawiać i panie profesorze na początek bo jak sobie czytałam tą książkę Idąc przez przez przez jej karty

Uderzyła mnie taka instytucjonalna strona cenzury tego jak jak jak w Prusach ale ale tak na ogół na ogół w zaborze pruskim w zaborze w zaborze rosyjskim w jaki sposób była ona zorganizowana w jaki sposób była zinstytucjonalizowana i w jakim stopniu służyła jako narzędzie polityki niejako bo bo przecież bo przecież prasa ówczesna odzwierciedlała

Niejako to co dzieje się na dworze Co myślą przywódcy co myśli aparat państwowy i to jakie idee krążyły w społeczeństwie w bardzo dużej mierze oddziaływało wówczas na politykę danego państwa dlatego panie profesorze Chciałabym zapytać dlaczego Wielkopolska w takim razie co takiego co takiego szczególnego istotnego w XIX wieku możemy wyczytać z

Wielkopolski i w jaki sposób ta cenzura Pruska to narzędzie cenzury funkcjonowało wówczas no i do czego wówczas służyło Dużo zależy od tego jak będziemy w ogóle pojmować cenzurę cenzura WW pozor nie jest pojęciem jednoznaczny ale zacznijmy rzeczywiście od książki i od tych treści które pan profesor Kucharczyk tam szczególnie

Tak naprawdę z reguły świadczy o systemie jest wmontowany w system polityczny dlatego badacze zajmujący się cenzurą w Wielkopolsce w okresie sprzed ize wojny światowej mają do czynienia właściwie z problematyką niesłychanie zróżnicowaną bo to będzie kwestia dotycząca ogólnych problemów politycznych obyczajowych światopoglądowych które cenzura miała załatwiać w ogóle w

Państwie pruskim a po zjednoczeniu Niemiec w państwie niemieckim pamiętajmy że zjednoczono w 1871 roku 30 parę państw niemieckich pojęcie zjednoczonych Niemiec Jest jest stosunkowo nowe z historycznego punktu wi No i z jednej strony cenzura realizuje w ogóle politykę państwa więc to państwo ma określone powinności to wolno tego nie

Wolno nie wolno obrażać cesarza nie wolno obrażać religii nie wolno obrażać czci nie wolno atakować niemieckiej racj stanu to są takie Powiedziałbym nadrzędne cele polityki prasowej polityki w sprawie druku polityki w sprawie zakresu wolności słowa publicznego prowadzone przez władze centralne władze niemieckie władze w

Berlinie a prócz tego mamy lokalne władze w Landzie które nazywa się Prusy bardzo bardzo ważne i mamy specyfikę Polski pojmowaną zarówno przez administrację niemiecką jak i pojmowaną przez bezpośrednio zainteresowanych czyli przez Polaków okazuje się że część tych ogólnych powinności cenzury niemieckiej że już powiem po zjednoczeniu Niemiec w sposób szczególny

Uderzała w zakres swobody wypowiedzi w mediach polskich ale przecież to nie tylko o Media chodziło no to są czasy kultur kampu to są czasy rugów pruskich to są czasy Wrześni Jeśli to wszystko Weźmiemy pod uwagę No to cenzura jest po prostu narzędziem walki z polskością i to z tej książki wynika

Jednoznacznie do czego jednakowo chętnie bym nawiązał co wynika z wcześniejszych i późniejszych b nad tą że cenzurą prócz wszystkich złych opinii jakże zasłużonych Proszę mnie źle nie zrozumieć które padły na temat cenzury w wydaniu prusko niemieckim wobec spraw polsk przed woj świat jest również przedmiotem rozważań prawnych rozważań sądowych

I o paradoksie specyficzna niemiecka praworządność Pruska praworządność funkcjonowała w ten sposób że polscy redaktorzy procesy Odwoławcze w sprawie konfiskat w sprawie zawieszeń więc ponieważ tamten system był systemem mimo wszystko prasy prywatnej prasy prawda właścicielem redakcji właścicielem przedsiębiorstwa prasowego nie było państwo były osoby prywatne instytucje prywatne i tak dalej w związku

Redakcje także redakcje polskie grały z tą cenzurą i grały z tą władzą zatem z jednej strony były brutalne prześladowania Ale z drugiej strony były już wypracowane sposoby radzenia sobie z doraźnym problemami czasem zwycięskie czasem nie zwycięskie były te odwołania częściej Niestety były

Poraż ale można było w ten sposób poza tym proszę państwa jak się przeczyta Nie wiem na przykład kurier poznański z doby strajku szkolnego początkach w 1905 c s roku taka publikacja w tej chwili do głowy tam jest Prost napisane społeczeństwo polskie od lat zmaga się z

Germanizacją i nie da się zniszyć prz cenzurę No bo cenzura była nie prewencyjna tylko represyjna od połowy wieku XIX to też warto pamiętać że represje groziły dopiero w momencie w którym coś zostało opublikowane właśnie panie profesorze powiedział pan wcześniej że nie wolno obrażać króla nie wolno obrażać władzy czci nie wolno naruszać naruszać

Majestatu władzy Ależ No bo rozmawiamy w realiach XIX wieku jeszcze tak mówimy o przełomu 19 przełomu 192 Spójrzmy też trochę na na kontekst międzynarodowy cenzury wówczas Polska pozostaje nadal podzielona pomiędzy trzech zaborców ta mimo to ta narodowościowa bardzo silne poczucie przynależności przynależności narodowej Polaków cały czas się tli cały czas

Powstają publikacje cały czas cały czas ta narodowa Myśl myśl gdzieś tam gdzieś tam udaje jej się przetrwać ale Spójrzmy też na cenzurę jako narzędzie polityki międzynarodowej bo pamiętajmy wówczas też o bardzo specyficznych relacjach prusko rosyjskich na przykład tak nie były to tylko relacje polityczne

Ale także pewne koligacje rodzinne co i co ciekawe panie panie panie profesorze czego ja też dowiedziałam się z tej książki to było to że cenzura rosyjska była przede wszystkim o wiele bardziej restrykcyjna niż cenzura Pruska natomiast bardzo często i też w pismach poselstwa

Pruskiego w Rosji w Rosji carskiej z tych z tych pism dowiedzieć można się między innymi o tym że carowie nierzadko mieli pretensje wręcz do pruskiego króla o to że dopuszcza pewne treści które publikowane są w prasie na terenie zaboru pruskiego w takim razie panie

Profesorze biorąc pod uwagę ten kontekst międzynarodowy i to że no to co publikowane było niejako w prasie wyrażało wyrażało przynajmniej to do czego nie wyraża niechęci dwór tak do czego Co Czemu Przynajmniej nie sprzeciwia się nie sprzeciwia się władza ale skoro była

To cenzura następcza niejako tak jak pan tak jak pan to nazwa C była to cenzura prewencyjna była to raczej cenzura represyjna czy to nie było ryzykowne wówczas że jednak coś nie prawomyśl w tej prasie może się pojawić Oczywiście że to było ryzykowne ale to była bron obosieczna to było coś

Na kształt kija który ma dwa końce bo pod cenzurą prewencyjnego ruskiej cenzury w Wielkopolsce tylko w ogóle mówię w tej chwili o cenzurze w systemie cenzuralny w którym na przykład takim który obowiązywał w PRLu Więc w takim systemie cenzuralny kiedy każdy artykuł przygotowany do publikacji trzeba przedstawić do zatwierdzenia cenzury praktycznie nie

Odpowiada redaktor autor za konsekwencje No oczywiście może mieć nieprzyjemności ale nieprzyjemności tekst się nie ukaże i tyle Natomiast w sytuacji w której tekst się ukaże ale zostanie uznany za złamanie prawa przez cenzurę represyjną a z taką sytuacją mamy w Niemczech od połowy XIX wieku do ize

Wojny światowej ponad 60 lat proszę państwa to są konsekwencje finansowe jeśli jest konfiskata nakładu to przecież to są straty także najzwyczajniej w świecie przedsiębiorcy taka firma musi funkcjonować musi finansować nie mówiąc już o konsekwencjach o konsekwencjach powiedzmy C karnych No bo są też

Wyroki wyroki sądowe czy też na przykład odebranie odebranie koncesji wówczas mówiło się żebranie koncesji wydawniczej to jedna z najdotkliwiej widać w zmianie systemu teraz może zmieni granice zmienie Zabór żeby pokazać pewien problem to świetnie widać w sytuacji prasy Polskiej w zaborze rosyjskim czyli równolegle do spraw opisywanych przez

Pana profesora Kucharczyka w okolicach 1905 roku i nieco później bo wtedy w wyniku wielkiej zawieruchy w Rosji zwanej przez jednych rewolucją przez innych ruchem wolnościowym to był proces wieloznaczny taki [Muzyka] wielokierunkowy ale zostaje ostatecznie zniesiona w Rosji cenzura prewencyjna i proszę państwa prasa polska zmienia się po

Prostu z dnia na dzień to co pan profesor Kucharczyk pisał o tym że mimo wszystko prasa w Wielkopolsce miała większy zakres wypowiedzi swobody wypowiedzi w stosunku do prasy Warszawskiej jest oczywiście słuszny do 1905 roku od 1905 roku mimo całej masy represji był stan wojenny ale prasa wydawana w Warszawie w

Generalia Nie wchodząc w szczegóły staje się porównywalna już nie tylko z prasą ukazującą się w Poznaniu ale z prasą wydawano w autonomicznej Galicji we Lwowie w Krakowie tam gdzie były polskie urzędy tam gdzie były polskie uczelnie tam gdzie była No taka sytuacja jak jakiej naród podbity może sobie

Praktycznie życzyć pod warunkiem że się zrzecze Niepodległości więc skoro można porównywać powiedzmy Kurier Warszawski z nową reformą krakowską z tamtych lat No to o czymś to świadczy tak takie ma znaczenie z systemu cenzury prewencyjnej na represyjną mimo że ta cenzura prewencyjna no też nie jest fajna i to tylko proszę proszę mnie

Źle nie zrozumieć nie bronie cenzury prewencyjnej tylko jeden Może cytat z prasy satyrycznej Warszawskiej z tamtych lat już właśnie po zmianie systemu redaktor to jest stan wojenny naprawdę Krwawy sądy doraźne pracują i tak dalej tak I redaktor zawieszonego pisma na takim rysunku satyrycznym stoi pod szubienic na tej szubienicy dynda jakiś

Biedak i redaktor mówi do niego Kochany ja ci zazdroszczę ciebie powiesili tylko na 5 minut mnie zawiesili na cały okres stanu wojennego więc makabryczne ale z życia wzięte i pokazujące że też ta cenzura prewencyjna no nie jest taka świetna prawda żebyśmy tutaj się nie pogubili w jej

Komplementowane ona zmienia ona zmienia bardzo dużo i dlatego w zaborze pruskim później niemieckim tak istotne jest to że system był prewencyjny do czasu potem się to zmienia i właśnie przez 60 parę lat jest cenzura wyłącznie represyjna i czego by złego o niej nie powiedzie jednakowoż respektując prawo redakcji do prowadzenia swojej

Polityki cenzur także prawda swj polityki redakcyjnej w tym Polki A to na co sobie ta prasa mogła pozwolić zależało już wyłącznie od rezultatów bezpośrednich starć to były ciąg ciągłe takie tarcia na linii bo prasa bez przerwy testowała zakres wolności słowa a administracja badała jak daleko może prasę wpuścić

Prawda przypominało linię frontu takie przesunięcia w jedną w drugą stronę o troszkę o troszkę o troszkę ale pamiętajmy że właśnie cenzura Ogólnie rzecz biorąc pojmowana jako nadzór nad publikacją instytucjonalny w rzeczywistości rzadko bywa samodzielny rzecz jasna poszczególne sprawy z poszczególnymi redakcji z poszczególnymi publikacjami załatwia samodzielnie natomiast generalne kierunki

Działalności wyznaczane są i przez Ustrój państwa i przez władzę państwową i to znów świetnie widać w Rosji dlatego że w Rosji do 1905 roku mamy do czynienia z samodzierżawie No czyli taką rosyjską formą absolutyzmu specyficzną dlatego kolosa a od 1906 roku ustrój zwany jest niekiedy

Specyficznie znowu z rosyjska monarchią dumski duma to taki ich parlament ten parlament był specyficzny bo nie do końca demokratyczny ale wyłaniany w wyborach znaczy wybory nie do końca demokratyczne ale no to już nie jest satrapia to już to jeszcze nie jest demokracja ale już nie jest satra i też

System prasowy robi się właśnie taki nie jest już despotyczny i nie jest w pełni demokratyczny na tej zasadzie możemy właśnie porównywać obie cenzury w czasach zaborczych a do tego jeszcze dorzuciłbym to co się dzieje w tam to jest sielanka Galicyjska termin z ówczesnej publicystyki Krakowsko Lwowskiej ta sielanka Galicyjska w prasie też ma

Swoje ograniczenia Tam też są konfiskaty oczywiście no redaktorzy z Warszawy czy z Poznania to mogliby już nie mówiąc winie prz prasy Polskiej w Wilnie to były represje po powstaniu styczniowym które trwały aż do 1905 roku można było prenumerować prasę warszawską ale nie można było wydawać na miejscu swojej prasy

Polskiej no więc więc w Galicji najwięcej wolno ale też nie wszystko programu Niepodległości wprost na łamach prasy nie można sformułować no bozi integralność państwa austro-węgierskiego owszem Polak może być premierem Austrii jak badeni może być ministrem Spraw Zagranicznych jak gołuchowski ale redaktorzy czasu czy słowa mowa czasopiśmie o gazecie

Lwowskiej też muszą ważyć co napiszą bardzo liberalnego systemu prasowego więc sytuacja polskości wobec cenzury w tym czasie który pan profesor Kucharczyk opisuje w ogóle nie jest normalna sprawy narodowe są szczególnie ważne dla zrozumienia w ogóle istoty cenzurowania gazet Polski i co też może wielce istotne bywa przez współczesnych dziennikarzy mylony sposób cenzurowania

Prasy i mediów na przykład w PRLu i w okresie czy to 20-lecia międzywojennego czy właśnie przed ią wojną światową proszę państwa najważniejszy jest jednakowoż kształt systemu prasowego w ogóle dziś byśmy powiedzieli systemu medialnego którego tylko elementem znowu jest cenzura bo w PRLu praktycznie całość mediów była

Państwowa ja nie mówię o wyjątkach ja mówię o generalia była państwowa czyli to zowe spane państwo decydowało o tym gazety mogą ukazywać jakie się mają nie ukazywać ale też wskazywało kto ma być redaktorem naczelnym określało Jakie tematy którym gazetom wolno poruszać tego wszystkiego przed I Wojną

Światową nie było naciski owszem mogły być ale nikt nie mógł redaktorowi naczelnemu powiedzieć chwalić jakąś sprawę piać zachwyty nad rządem jakim nie można było tego nakazać można było zakazać krytyki to bywało bolesne można było go ukarać ale nie można było powiedzieć że

Domagamy się żeby pisać pozyw poce premiera stoy Panie Profesorze w takim razie Chciałabym zapytać bo tak przysłuchując się temu co pan temu co pan do tej pory powiedział mam takie wrażenie że w dużej mierze to kultura kultura warunkuje to co w danym momencie podlega cenzurze bo wspomniał pan o

Pewnych różnicach pomiędzy zaborem pruskim a zaborem rosyjskim zabór rosyjski cenzura o wiele bardziej dotkliwa o wiele zezwalająca na znacznie mniej w dużym stopniu również Jak wspomniałam wcześniej też mająca niejako sama sama władza Carska mająca mająca pretensje do prusaków za ich zbyt liberalne podejście Przykład przykład

Wydawanego w Lesznie przyjaciela ludu chociażby Gdzie Gdzie na porządku dziennym pojawiały się pojawiały się odniesienia do ojczyzny do narodu takie polskie polskie narodowo wyzwoleńcze hasła No a z drugiej strony właśnie mamy tą cenzurę pruską o której O której której najwięcej uwagi poświęcamy dzisiaj ale jednak dopuszczającą dopuszczającą pewne

Sformułowania czy też pewne określenia czy to Czy ja dobrze to identyfikuj mam nadzieję że że będzie pan mógł rozwinąć tę myśl że jednak kultura Zarówno w jednym Zaborze jak i w drug warunkowa to co było dozwolone na co dawano jednak pewną przestrzeń no bo jednak mamy mamy Prusy państwo

Pozostające pod wpływem idei zachodnich wiemy że już od X wieku tak w Europie rozwijały się rozwijały się ideę wolności słowa ideę liberalizmu No a właśnie versus Zabór zabór rosyjski czyli ten do którego te idee być może w tak dużym stopniu dotarły Co pan o tym

Sądzi ma pani rację w tym sensie że kultura Jeśli rozwiniemy to pojęcie traktowana najszerzej jak można dotyczy również sposobu myślenia władzy nie tylko obywateli prawda ale i władz władza traktowana jest tutaj jako część społeczeństwa i owszem w myśleniu pruskim potem niemieckim można wskazać wiele pierwiastków kultury cywilizacji No jednak promieniujące i

Powiedziałbym z zachodu ale z pewnym zastrzeżeniem i myślę że ta książka też się nadaje do rozważań zenie Niemiec wygrały jednak Prusy a nie Austria Austria później austro-węgry Proszę zobaczyć co się dzieje w dziejach nie tylko polityki ale właśnie w dziejach kultury w tym kultury politycznej austro-węgry stają się krajem liberalnym przyjaznym

[Muzyka] wielonarodowościowym yny założenia właśnie austro-węgierskim ale Galicja Polacy w tym organizmie się odnajdują mają swoją autonomię nie ma tu prześladowań narodowościowych i jest Duch pruski który przenika ogólnie do kultury niemieckiej i to od pana profesora Kucharczyka też wiem między innymi to jest właśnie ten Powiedziałbym nurt który w dobie bismark nowskie po zjednoczeniu

Niemiec urasta do ideologii państwowej i który w ogóle w dobie imperializmu bo były to czasy imperializmu oczywiście nie identyfikuje go tak jak rozumiało agresywną formę Polki w ogóle międzynarodowe i narodowe więc tego typu imperializm triumfuje w polityce niemieckiej i w definiowaniu jej celu Dlaczego cenzura była tak szczególnie

Groźna dla Polaków w Wielkopolsce na Pomorzu na Śląsku dlatego że oni z niemieckiego punktu widzenia z punktu widzenia Berlina byli siłą odśrodkową bism następcy dążyli do integracji Państwa Niemieckiego mieli taki cel polityczny budowali supermocarstwo w środku Europy uczestniczyli w rywalizacji o miejsce pod słońcem jak to wtedy zdefiniowano i gdzieś tam na

Wschodnim obrzeża miała im w tym przeszkadzać jakaś grupa narodowościowa której oni w ogóle specjalnie nie cenili Fryderyk swego czasu król nazwał przecież Polaków irokez Europy i to się przy całym szacunku dla irokezów moim nie jego oczywiście to się specjalnie nie zmienia w początkach wieku XX a z drugiej strony Mamy tę satrapi

Moskwą jak ją nazywam mamy ten dom niewoli jak to napisał Świętochowski czyli zabór rosyjski który przy wszystkich jenkach dochodzących z Sybiru przy pamięci krwi pamięci martyrologii wszystkich Powstańców o dziwo zmienia się od początku wieku od przełomu wieku w kierunku nieco bardziej pozytywnym znowu Proszę mnie podejrz ale ten ruch jest wyraźny o

Liberalizacji może trudno mówić ale no taki proces wieloczynnikowy i sprzeczny daje się to zauważyć też w polityce cenzuralne i w latach których prasa polska na Śląsku na przykład jak to pokazały badania Joachima GLA jest po prostu masakrowanie tajnym raporcie do Petersburga raportuje właśnie melduje że prasa Warszawska rozpisuje się o

Prześladowaniach Dzieci Polskich we wrześniu w innym Zaborze prawda przypomnę dzieci polskie odmówiły modlitwy w języku niemieckim spotkały potworne represje skandal na całą Europę i Cenzorzy rosyjscy meldują do Petersburga że oni nie są w stanie zdejmować tych publikacji Oczywiście świadomi są ich drugiego dna że no w ten sposób wzmacnia się Polski

Patriotyzm natomiast przepisy prawa praktyka prawna nie pozwalają im tego skonfiskować bo to jest coś co właśnie już się w tej kulturze politycznej nowej wypracowywanie A to są czasy jeszcze cenzury prewencyjny w 905 roku to się zmieni będziemy mieli cenzurę represyjną prasa polska Po prostu rozkwitnie znowu przy wszystkich zastrzeżeniach bo ciągle muszę to

Podkreślać żeby nie wyjść tutaj obrońce cenzury nie jest to zupełnie Moim celem także wracając do pani zasadniczego czy kultura ma wpływ na cenzurę kultura Oczywiście ma wpływ na wszystko na władzę w tym na cenzurę kultura polityczna jest funkcją Kultury w ogóle prawda kultura rządzenia jest funkcją

Kultury w ogóle i jak sądzę tu mamy do czynienia z pew procesami rozciął w czasie takim rozciągliwym w czasie i takimi zmieniającymi się mimo wszystko sądzę że austr na tle trzech zaborców na przełomie wieku x 20 pod koniec epoki zaboru stanowiły niedościgniony wzór Kultury w tym Kultury politycznej promieniujące

Na może determinujące i lepsze słowo politykę cenzuralny politykę prasową w ogóle więc austro-węgry były tu niedoścignionym wzorem z polskiego punktu widzenia stąd się bierze nawet jeszcze inne niebezpieczeństwo które publicyści galicyjscy świetnie wypunktował Nawet nie galicyjscy tylko ci z Warszawy którzy obserwowali co dzieje się w Galicji oni pisali o zaczadzeniu

Niewolą nie swoich bo w Warszawie było wiadomo przeciwko czemu się rodaków w Krakowie Lwowie przeciwko czemu się tam buntował prawda portrety [Muzyka] franca jescze widziałem domach krakowskich w latach 70 ubiegłego ubiegłego stulecia No czy ktoś sobie wyobraża nie wiem no można sobie wyobrazić Wszystko oczywiście ale trudno

Wdzięcznego w Poznaniu albo cara Mikołaja I w Warszawie na przykład albo cara Mikołaja w Warszawie natomiast absolutnie nie budził tego typu złych emocji Wprost przeciwnie to właśnie ta sielanka Galicyjska termin też mocno przesadzony jak cała publicystyka ona zawsze polega na przejaskrawienie przecież lub z reguł

Żywi się przejaskrawienie ale proszę pani Proszę państwa ma pani oczywiście rację związek kultury kultury politycznej cenzury jest bezdyskusyjny determinowany oczywiście też sytuacją cywilizacyjną makroskala polityczną i ideą tu już nie chcę popadać w generalia bo zaczęlibyśmy rozważać problemy wręcz filozoficzne co byłoby pewnie przesadą przy tej okazji bo przyjemności

[Muzyka] że skoro cenzura jest funkcją systemu prasowego w ogó systemu medialnego jakś dzisiaj powiedzieli to może być również organem który jest takim papierkiem lakmusowym i dla poziomu kultury i dla w ogóle spraw znacznie szerszych zakres wolności słowa w zaborze rosyjskim przed I Wojną Światową z uwielbieniem

Testował periodyki satyryczno humorystyczne wtedy to była bardzo modna prasa które publikował szalenie ostrą satyrę polityczną w Rosji w Rosji carskiej proszę to sobie wyobrazić oczywiście świadome ograniczeń więc one się utożsamiał z ogólnorosyjskie nurtem opozycyjnym żeby nie głosić idei Niepodległości Polski Boza to już można w łeb natomiast natomiast w krytyce rządu

Proszę bardzo o ślizgów rząd Party i ponury to o rządach stołypina taki taki epitet nie jestem pewny czy byłby nawet możliwy w Poznaniu a w Warszawie staje się już możliwy w pewnym momencie więc tu kultura polityczna już to dopuszcza tam raczej nie nie idealizował bym natomiast takiego przesłania Zachodniego ogóln

Liberalnego w stosunku do cenzuralne polityki niemieckiej przed I Wojną światowy bo oczywiście tamten system był systemem dopuszczającym podmiotowość redakcji tego nie można zanegować ale jeśli chodzi o zwalczanie polskości on był szalenie jednak represyjny i znowu znany badacz humorystyczną się periodyki satyryczne w Warszawie w

Galicji w Galicji świetnie opisała pani profesor Ewa skorupa zą też badaczka cenzury austriackiej pruskiej a nie rozwi z niemie dlaczegoż byli pozbawieni poczucia humoru panie profesorze teza profesora Myśliński była inna z lubością przytoczę z czego ci biedacy mieli się ś w tamtym czasie i rzeczywiście wie pani jeśli się czyta

Publicystykę polską tę z najwyższej półki z tamtych lat czyli z końcówki epoki zaboru powiedzmy ostatnie 30 lat zaboru 20 to Diagnoza jest właściwie jednoznaczna Najgorsza sytuacja polskości w zaborze niemieckim nie rosyjskim coraz może zaskakiwać tylko niemiecki więc jeśli sobie przypomnimy szok żołnierzy Pierwszej Brygady Kompanii Kadrowej

Mówiąc bardziej precyzyjny wkraczających do Kielc i wyobrażający sobie że tu natychmiast wybuchnie powstanie antyrosyjskie w 1914 roku i z stających zatrzaskiwanie i kompletną obojętność społeczeństwa No to warto sobie przypomnieć właśnie tamte diagnozy i warto to skojarzyć z wywodami pana profesora Kucharczyka bo z tej książki wynika naprawdę jednoznacznie że nawiąże dozi innego

Profesora nie było się z czego śmiać o nie w Warszawie przynajmniej się można było pośmiać w Poznaniu już nie I to chyba też jest teza oceniająca ogólnie porządek cenzuralny rozumiany jako część większej cało WN O tym poczuciu humoru w zaborze w zaborze rosyjskim

Ja to od razu przywiodła mi na myśl takie takie powiedzenie określające Polskę ludową jako najweselszy najweselszy Barak w sowieckim obozie i tak i trochę i trochę o tych czasach po II wojnie światowej Chciałabym z panem porozmawiać bo też bo bo też jest pan jest pan specjalistą od tego okresu

Historycznego w kontekście prasy w kontekście cenzury Chciałabym zapytać bo no tak książka pana profesora Kucharczyka kończy się na roku 1914 rozpoczyna się Iza wojna światowa Polska w 1918 roku odzyskuje niepodległość przedtem przedtem Nie bez powodu nawiązałam do kultury do tego czy cenzura czy kultura w pewien sposób warunkuje cenzurę Ale też cenzura

Cenzura też sama z siebie stara się yyy stara się oddziaływać na kulturę właśnie ale yyy po II wojnie światowej panie profesorze trafiamy znów yyy znów jako państwo satelickie niejako pod wpływ y przemożny wpływ y Związku Sowieckiego yy też się zmienia paradygmat cenzury prawda bo te yyy Czemu cenzura ma

Wówczas służyć No i właśnie zastanawiam się bo 1952 rok konstytucja yyy Konstytucja PRL co prawda dopuszcza wolność słowa i wolność prasy ale no właśnie ale oddaje ją pod władanie środków produkcji mas i ludu pracującego czyli właśnie papier drukarnia tak to to to To

Z czego prasa jest wytwarzana czyli cenzura dalej funkcjonuje ale ale niejako Ubrana jest ona w ramy tego że ma ona służyć ma ona służyć wolność słowa ograniczona jest wyłącznie do do pewnej klasy Główny Urząd Kontroli publikacji i widowisk znane narzędzie w rękach komunistycznej władzy ale

Zastanawiam się nad takim jeszcze jednym aspektem cenzury panie profesorze bo do tej pory mówiliśmy o tym że cenzura niejako stawiała sobie za cel żeby to ona nakreśla pojawia się w przestrzeni publicznej żeby to poprzez cenzurę nakreślić to jak myśleć mają obywatele i

Jak myśleć o danym państwie mają mają kraje Czy to sojusznicze czy to kraje ościenne a tutaj po I wojnie światowej mam wrażenie że w komunistycznej rzeczywistości cenzura służyć miała niejako trochę też temu żeby wiedzieć co obywatele myślą o władzy stąd wzięła się Cenzura nie tylko mediów ale także cenzura komunikacji pomiędzy pomiędzy obywatelami

Dużo zależy od tego jak zdefiniujemy cenzurę już już o tym wspomniałem Jeśli ją definiować jako urząd instytucję to oczywiście cenzura w okresie prsk jest Wow w system który jest pewnie totalitarny roku potem jest kwestią dyskusyjny na ile on jest autorytarny na ile może należy jeszcze wymyślić jakiś inny termin którego

Nauka chyba do tej pory z siebie nie wyartykułować tę organizację systemu Natomiast jeśli pojem cenzurę jako czynność jako nadzór nad słowem i to już nawet nie tylko publicznym ale często [Muzyka] prywatnym to wydaje mi się że Polsce po 1945 roku czyli Polsce pod butem sowieckim Pobito dotychczasowe rekordy bo oczywiście system

Carski na przykład znał kary za przekazywanie informacji drogą bezpośredniej korespondencji osobistej prywatnej brat znanego spiskowca kiedyś napisał w liście prywatnym że szykuje się zamach na cara i on zamierza w nim uczestniczyć No i ponieważ był pod nadzorem to został zdemaskowany [Muzyka] uwięziony adresat

Tego tego listu był powszechnie znany i jest powszechnie znany niedobrej pamięci Zresztą bo to nikto inny jak Włodzimierz Lenin ale sam fakt że spiskowcy żeby w prywatnym liście napisać o takich rzeczach jest jeszcze mocno x wieczny bo szary Kowalski PRLu wiedział że rozmowy telefoniczne mogą być podsłuchiwane że tajemnica

Korespondencji nie jest przestrzegana że prywatna rozmowa wygada się i doniesie jest mocno ryzykowna sł o polityce czy o tematach śliskich jak wtedy mówiono rozmawia się wyłącznie z osobami zaufanymi to wiedział naprawdę Kowalski w PRLu i to powiadam nie można powiedzieć że było nieznane w poprzednich epokach ale to mimo wszystko nie było to

Natężenie też to natężenie wigil to natężenie donosicielstwa promowania donosicielstwa co w okresie prsk A z kolei ten najweselszy Barak w obozie No rzeczywiście miał swoje takie aspekty humorystyczne ale ja muszę się przyznać że nie lubię dlatego że ono w dużym stopniu sprowadza PRL do opowieści o absurdzie Owszem

Można narrację tak Ja rozumiem że pani chciała wywołać wątek więc proszę tego nie traktować jako polemikę ja raczej zajmuję się tutaj problemem przez panią wywołany więc jeśli to traktować jako opowieść PRL to jest to tylko jeden z wątków właśnie OW absurdy No też pamiętajmy że PRL był epoką szalenie

Zróżnicowaną że mamy inną rzeczywistość w poszczególnych podokresach i pewne uogólnienia które się dzisiaj łatwo formułuje w mediach trochę to gubią i bywają niebezpieczne zdarza i tak że no na przykład głosi się a nie było pewna część mediów współczesnych Głoś nie było prześladowań kościoła w PRLu przecież kościoły się budowało w

Latach 80 jeden obok drugiego i tak dalej i tak dalej gubiąc zupełnie to co się działo w epokach wcześniej pod epokach wcześniejszych [Muzyka] prawda bitw o kościół w Nowej Hucie proces kurii Krakowskiej jeszcze wcześniej proces biskupa Baraniaka no całą tę martyrologię duchowieństwa polskiego łatwo w takim medialnym

Uogólnieniem na przykład takie postaci jak ksiądz Popiełuszko Czy ksiądz zch zamordowany w dobie przemian to proszę państwa to łatwo o kompletnie błędne uogólnienia może odszedłem daleko od cenzury ale jeśli jeśli powiem że w okresie PRL władza też miała swoją specyficzną politykę wobec kościoła różną w różnych

Epokach i na przykład bój o Milenium miała rozegrać cenzura i polityka prasowa to wydział pras odpowiednia komórka do spraw prasowych w komitecie centralnym Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej rozpisała zadanie takie a takie pismo napisze o tym że ukazała się encyklika o pokoju i Prymas Wyszyński nie chce jej

Respektować z kolei inne pismo otrzymało w tym samym czasie z okazji 1966 roku wielkiej bitwy o Milenium czyli 1000 lat chrztu Polski władze próbowały z tego zrobić obchody stulecia Tysiąclecia Państwa Polskiego jakby było państwo polskie bez chrz No więc rozpisano całą całą tę

Batalię aż do tego stopnia że na dole prasa Młodzieżowa miała się zająć reportażami na temat ciemnoty panującej w klasztorach a prasa przeznaczona dla wsi miała pisać o złych warunkach pracy Organistów szczegółowość tego no jest porażająca tego typu zachowanie w poprzednich opisywanych przez nas

Systemach i opisany przez profesora Kucharczyka wó było nie do pomyślenia No władza nie miała takich kompetencji żeby nakazać redaktorom robić to tam więc po prostu dziennikarze często stawali się funkcjonariuszami i na tym polegał wielki ból mediów prsk Nie wzy już nie czujemy mediów tylko tworzymy swoje niejako tak

Funkcjonariusze wad są tak naprawdę na niejako podwójnym etacie tak na etacie dziennikarza również który tę rzeczywistość opisuje w sposób zbieżny z wizją z wizją ś to określił co pani powiedziała przed chwilą Jarowicz Stalin Prasa to ma być pas transmisyjny od partii do oczywiście proszę nie z dzisiejszymi partiami No po prostu jeszcze

Jeszcze ciekawiej chyba Ujął to ma który informował o zadaniach znaczy może inaczej tak definiował zadania prasy zadania mediów media to mają być oczy i uszy partii prawda nie tyle służą już nawet nie propagandzie tylko mają władzy służyć po to żeby dostarczać informacji o

Rządzonych to oczywiście też do pewnego stopnia funkcjonowało w naszym systemie ale tylko do pewnego stopnia bo znowu Czego by złego nie powiedzieć o systemie cenzury prsk i wó PRL można na ten temat pisać wielkie dzieła one na szczęście powstają prac profesora Romka prace pani Kamili Kamieńskiej hełminiak wymienię

Ale też wiele innych niech się nie obraża ci których w tej chwili nie wymieniam bo zestaw nał bardzo długi bardzo jak bardzo ale proszę państwa proszę pani jest charakterystyczne że mimo wszystko po pożegnaniu się ze stalinizmem po polskim październiku szeroko traktowany po 56 roku z wyjątkiem stanu

Wojennego sytuacja mediów w Polsce szeroko szeroko pojęty budziła pewną zazdrość rozumnych inteligentów z krajów ościennych również jęczący pod wem sowieckim którzy tu bywali i którzy znali na tyle realia polskie że potrafili skontaktować się z treścią polskich mediów to Josif Brocki opisywał to akurat Rosjanin więc jeszcze zupełnie inna sytuacja inteligencja rosyjska Zaznaczam

Rosyjska nie radziecka uczyła się w pewnym okresie języka polskiego przynajmniej bi po to żeby czytać polskie książki po to żeby czytać polską prasę bo można było czytać przekrój czytać przyjaciółkę czytać książki legalnie wydane przez pi czy czytelnika w Warszawie Jeśli chodzi o dostęp do literatury zachodniej w oryginale

Oczywiście niemożliwy już były prita w warunkach Rosji sowieckie związku soi A to jeszcze można było legalnie albo kup c leningradzie albo znajomi mogli to wysłać No i czasem dotarło czasem nie dotarło to sam znałem takie przypadki prawda więc jeśli ktoś był polskojęzyczny to nawet książki tłumaczone z języków obcych w Polsce legalnie

Wydane były dla niego atrakcyjne bo nie były owocem zakazany można je było bez większego ryzyka spokojnie czytać swoim w swoim mieszkaniu więc też pamiętajmy i o tym powiadam krytykując całkowicie zasadnie realia ładu medialnego Jeśli to w ogóle ładem można nazwać porządku medialnego w PRL naprawdę nie ma za czym tęsknić tak to

Określi ale znowu pamiętajmy że na tle całego bloku sowieckiego to może nie tyle był wesoły bara ale to Pod pewnymi względami był jednak obszar wymykają się takim brutalnym koszmarnym schemat z czego to w takim razie wynikało panie profesorze z tego że my mieliśmy już tyle lat doświadczeń cenzury

Ograniczania zamykania nam ust że już nauczyliśmy się nauczyliśmy się z tym walczyć i ta cenzura komunistyczna sobie z tym nie poradziła ja sądzę że to też wynikało z Ze spraw które pani już zasygnalizował mówiła pani o kulturze jeśli nawiązać do diagnozy profesora Roszkowskiego że do

1956 roku byliśmy sowiecką kolonię a po 56 roku protektoratem cudzysłów tylko protektor ale prawda w porównaniu z kolonią to było coś znacznie znacznie bardziej korzystne to sądzę że można mówić że po 1956 roku to jest bardzo ważna [Muzyka] cezura pewne aspekty kulturowe mają duże znaczenie nie tylko dla rządzonych ale d

Rządzący także odwzorowania w polityce cenzuralne której powiadam znowu bronić nie sposób nigdy dość tych zastrzeżeń Przepraszam po raz setny to powtarzam ale nie chcę wyjść na adwokata cenzury natomiast jeys sobie nawet w zapiskach więziennych Kardynała Wyszyńskiego z czasu jego uwolnienia mamy znamienne refleksje dotyczące gazet które on dostaje przecież nie ma właściwie kontaktu

Zewnętrznego jest za pośrednictwem gazet i on pisze notuje na bieżąco to o takich nieprawidłowościach o innych nieprawidłowościach o potwornych problemach społecznych punktowanych to już można o tym pisać no no coś się zmienia wnikliwy obserwator odcięty od realnych kontaktów wyłącznie na podstawie gazet tych z lat 55 56 początku 56 roku jeszcze

Fakt że to czas przełomu ale jeśli ja sobie przypomnę Niestety konkretu sobie nie przypomnę bardzo chętnie bym ten cytat przytoczył ale Wznowiono w stanie wojennym w tak koszmarnym czasie który wspominam jak najgorzej ja byłem świadomym obywatelem w czasie słynnego wystąpienia telewizyjnego generała Jaruzelskiego wypaliłem TR ekst mocne bez filtra naczczo

Ale parę miesięcy potem Wznowiono Tygodnik powszech i w tymże tygodniku Stefan Kisielewski od którego zaczynałem zawsze lekturę tygodnika sposób sobie i z ekipy stanu wojennego i z realiów systemowych i to nie na zasadzie że tego nie ma na półkach w sklepach a tamtego gdzie indziej tylko po prostu szydził z

Generali jakieś zaznaczone ingerencje cenzury bo Tygodnik Powszechny wtedy nie zaznacza ale coś takiego się w ogóle ukazywało i to nawet w stanie wojenny więc oczywiście zaznaczam to czytał Tygodnik Powszechny w tamtych latach dla kogo on był dostępny reglamentowana była sama

Gazeta tego też nie można złupić ale no były takie szczeliny a chcę tylko pokazać że były szczeliny Dzięki owej kulturze która determinowała sytuację rządzących i rządz no coś jednak w tym było że w czasach [Muzyka] w telewizji mieliśmy Studio 2 słynne zrobione na Zachodni

Show i nagle w telewizji niego nizow w latach 70 drug połowie 70 wystąpiła AA zespół który wtedy jeśli chodzi o muzykę był na topie światowym kontakt z muzyką zachodnią w związku sowieckim tamtejsza publiczność miała głównie za pośrednictwem polskich zespołów rockowych które tam przyjeżdżały cieszyły się niesamowitą popularnością bo to było po prostu to

Brzmienie Roka które Wszędzie było modne a które ciągle tam przebić się przez wszystkie ograniczenia cenzuralne nie mogło i to przecież opowiadał Tadeusz Nalepa że jego brek swego czasu wylansował przeboje dip związku sowieckim Właśnie dlatego że je zagrał Zresztą bez pozwolenia cenzury

Zagrali to na bo nawet koncerty muzyczne był tego tyu to Myśmy to mieli Myśmy to mieli oczywiście to było reglamentowane to powiedzmy witi Tak ale już niea bo źle były pokazane realia z punktu widzenia wład realia Wietnamu komunistycznego i prześladowanie jec amerykańskich przez

Stronę wietnamską tego już nie wolno było Głoś ale jeżeli coś było względnie neutralne a Zachodnie No to u nas jednakowo przynajmniej Cenzura nie miała w tych czasach lepszy cach protektor specjalnie nic przeciwko i znaczy nic przepuszczała no tolerowana zachowały się w dokumentach cenzury perel z lat

80 takie informacje dla biura politycznego o tym że niektóre Media lubią promować Zachodni styl życia nie można do tego dopus indan tu tam i jeszcze tam ale mimo wszystko ostatnie t go w Paryżu nadano polskiej telewizji Myślę że był to ewenement na skalę

Blok w tamtych lat oczywiście to się też wpisywało jaką szerszą koncepcję począ ponurej pamięci Jerzy Urban pewnie by był takim przedmiotem refleksji jego propozycje jego koncepcje Ale przecież on też nie był nie by nie był specjalnie wyizolowany też działał w zespole pewnie byłby symboliczny tak to okreś więc dlaczego akurat Polsce się

Udało z jednej strony Ciśnienie oddolne było bardzo duże dzięki tradycji a kultura jest element znaczy tradycja jest elementem kultury wciąż nawiązuje do pani diagnozy bo sądzę że ona jest wyjątkowo więc była taka presja po prostu była taka presja także ze strony dziennikarzy Kali systemem z jednej strony próbowano z

Nich robić funkcjonariuszy J dawali się bardziej się dawali jed byli większymi konform mniejszymi jak z ludźmi prawda ale ogólnie r biorąc środowisko grało grało z władzą I grało z publicznością I grało z cenzurą robiąc oko do publiczności do cenzury z drugiej strony natomiast władze też miały swoje aspiracje gdy kończy się epoka

Stalinizmu Proszę zwrócić uwagę nie przeszedł jedna model także wcześniej już były naciski ale udało się obronić polskie rolnictwo przed upaństwowienie Ewenement na skalę bloku sowieckiego aspiracje Władysława gomulki polskiego komunisty i swoistego jakiegoś przedziwnego polskiego patrioty tak jak to m pojmować goka no nie tylko chociaż

Oczywiście należałoby się pochylić głębiej poszukać wo biografia jakś jakichś wątków właśnie kultura jednakowo przy realiach protektoratu władza unikała najbardziej drastycznych rozwiązań a jeżeli już terror był używany bo oczywiście był to był używany selektywnie w stosunku do pewnych środowisk w stosunku do pewnych problemów pomijam rzeczywistość stanu wojennego bo to co innego

Przez nawet nie walec tylko taki czoł przejechał zostawiając krwawą plamę z wójka to się daje wszystko połączyć świat kultury owej kultury politycznej której rozmawialiśmy przy okazji Nawiązując do problemu wywołanego przez profesora karczy Książ i to się daje połączyć z ogólnymi uwarunkowan uwarunkowaniami politycznymi bez tego nie ma mowy ooc właśnie panie profesorze

Rozmawialiśmy Jeszcze tak na koniec Chciałabym Chciałabym wrócić do wątku zachodu do tego co też pan wywołał jako jako swoisty powiew Wolności w komunistycznej Polsce to co zachodnie to co zachodnie rozumiane było wówczas jako jako jako pochodzące z tego wolnego świata tak to co to co to co dawało

Pewien pewien pewien oddech ale dzisiaj bardzo często podnoszony jest taki argument tak zwanego zgniłego zachodu między innymi poprzez poprzez poprzez takie zjawisko jak cancel Culture na przykład i chciałabym o tym o tym zjawisku chwilę bo jak opowiadał pan tak pięknie przed

Chwilą o tym o cenzurze w w okresie komunistycznym o tym że władza zeszła na o wiele niższy poziom tej cenzury w okresie który opisuje profesor Kucharczyk mówimy o cenzurze państwowej mówimy o cenzurze mediów tutaj w okresie komunistycznym mówiliśmy o cenzurze nawet tego o czym ludzie o czym ludzie

Wówczas Wówczas rozmawiali ale to niesie za sobą także pewne zjawisko aut cenzury tak Czyli po prostu obudzenia obudzenia takiego cenzora w sobie tak pewna nakładanie sobie pewnych pewnych pewnych ograniczeń i niejako filtrów tego o czym mówimy dzisiaj dzisiaj patrząc na to w jaki sposób pewne idee w jaki sposób w imię w imię

Różnorodności pozornie jak wiele zagadnień jak wiele postaci na przykład próbuje wykluczyć się z dyskursu publicznego czasem nawet przybiera To w pewien sposób takie karykaturalne karykaturalne formy jak jak dyskusja na Uniwersytecie edynburski o tym czy czy na przykład zde zawu ać Davida huma tak z

Powodu jego jego poglądów na temat na temat rasizmu W takim razie panie profesorze chciałbym zapytać czy to również można nazwać określić rodzajem swoistej nowoczesnej cenzury tak naprawdę to że kultura stała się tak wrażliwa raczej mimo że może pozornie stała się bardzo empatyczna tak zważając bardziej

Na to co krzywdzące dla jednych nakładając pewne filtry na to w jaki sposób mówimy sposób się wyrażamy jak określamy drugiego człowieka czy to nie jest aby drugi etap tej tego aut cenzora który budzi się w nas który zmusza nas do tego żeby oglądać

Się niejako za siebie i myśleć nad tym może teraz już nie nie Jest to związane z tym czy to co mówimy godzi w władzę ale czy nie jest krzywdzące czasami nad wyraz oczywiście ja nie mówię tutaj tutaj tutaj tutaj o o takim zjawisku jak obelga naruszanie czyjegoś dobrego imienia ale takie czasami bardzo

Bardzo bardzo proste określenia tak za które ludzie bywają wykluczen tak bywają piętnowani przede wszystkim w sieci czy to nie jest kolejny etap narzucania sobie takiej autocenzura jak pan to postrzega szczególnie w dobie mediów społecznościowych tak w tak w dobie tak zglobalizowanej informacji gdzie bardzo tak naprawdę nadszarpnąć czyjąś reputację czyjeś dobre

Imię jeżeli cenzurę potraktujemy jako pewien sposób narzucania ograniczeń właśnie w tym szerszym kulturowym tego słowa znaczeniu to z całą pewnością zespół tych nacisków o których pani wspomniała przed chwilą można nazwać nowoczesną cudzysłów oczywiście formą cenzury To jest próba ograniczenia dyskursu publicznego słowa publicznego do pewnego głównego nurtu

Który ma dominować natomiast to Co podważa wywód ma zostać zmarginalizowane albo w ogóle zepchnięte do podziemia wypchnięte poza oficjalny nurt dopuszczalnej narracji Ja rzecz jasna generalizuje więc jak w każdej generalizacji jest tutaj na pewno jakaś przesada [Muzyka] natomiast to są kwestie które bardzo poważny niepokój bo nie wyobrażam sobie Wolności nauk pojmowanej tradycyjnie

Znowu kulturowo zgodnie z tradycją Europejską zgodnie z tradycją XIX wieczną Akademią zgodnie z najlepszymi wzorami różnych systemów medialnych ale demokratycznych wolnościowy więc nie wyobrażam sobie takiej debaty przy tych ograniczeniach gdzie wyklucza się niewygodne poglądy z samego obszaru debaty powiada się ty jesteś niegodny debaty wyno się na forum Mają pozostać wyłącznie ci

Którzy reprezentują określony światopogląd określony punkt widzenia i już i Wspomniała pani o owej wrażliwości że współcześnie ten model ma szczególnie szanować wrażliwość poczucie równości to też jest znak czasu bo zapytajmy czyje poczucie wrażliwości jest szanowane A czyje poczucie wrażliwości jest Ni szanowane jeżeli szanujemy wrażliwość

Ludzką to szanujmy ją w całości także szanujmy ją u tych których poglądów nie podzielam z którymi chcemy debat Nie mówmy im wynoście się poza obszar debat jesteście godni tak nie może nie można ograniczać Powiedz pojęcia równości do pewnych sfer a inne sfery pozbawiać aspiracji do poczucia

Równości prawda rzeczniku światopoglądu którego nie lubię którego się nie lubi w tym głównym nurcie [Muzyka] mechanizm cancel Culture prostu wyklucza nie nie to to jest to jest droga nie chcę powiedzieć do NIK bo ona nie jest to jest droga do nowego porządku takiego autorytarnego bardzo niebezpiecznego bo wmontowane już

W nasze Szare komórki przy pomocy nowoczesnego systemu edukowania nowoczesnego systemu [Muzyka] medialnego lepiej nowego Ministerstwa Prawdy Orłowskiego panie profesorze lepiej lepiej było nawiązywać do innych Klasyków prawda C to traktować ich jako tych którzy bili na Al i sądzę że taki dźwiękowego dzwonu w sytuacji w której wspominamy mechanizmy cenzury i tej sprzed ize

Wojny światowej z różnych Zaborów PR a nie wspomnieliśmy o cenzurze rcp tematem na inne rozważanie aley panie profesorze będzie będzie to asumpt do naszych kolejnych rozmów mam nadzieję z przyjemnością polecam się gdy będę w nieco lepszej formie niż dzisiaj także także ptuj Oczywiście ma pani rację kojarzą cancel Cer z rozważaniami o

Cenzurze tej najszerzej kulturowo pojętej natomiast oczywiście jak każda generalizacja wymagałoby to zastrzeżeń zastrzeżeń zastrzeżeń skoncentrowania się również na jakichś dygresji pół tonów ale generalna teza wydaje mi się jak najbardziej służ panie profesorze Dziękuję panu bardzo serdecznie za niezwykle ciekawą dyskusję za niezwykle ciekawy wykład Ja szczerze mówiąc słuchałam z zafascynowani Mam nadzieję

Że nasi widzowie podzielą moje uczucie ale także mam nadzieję że ta dyskusja pozwoliła zauważyć państwu jak jak wielowątkowa książka stała się przyczynkiem do naszej dzisiejszej rozmowy Bo raz jeszcze książka profesora Grzegorza Kucharczyka cenzura Pruska w Wielkopolsce w czasach zaborów 1815 1814 jak widać z implikacji współczesnymi

Które mam nadzieję z panem profesorem tober będziemy mieli jeszcze okazję na antenie nowej Konfederacji rozwinąć ja państwu i panu profesorowi bardzo serdecznie za dzisiaj Dziękuję zapraszam do śledzenia naszego kanału Zapraszam do naszej księgarni tam Znajdziecie państwo nie tylko książkę profesora Kucharczyka ale także nowości wydawnicze od nas No i zapraszam państwa

Na kolejne nasze rozmowy Dziękuję za dzisiaj Bardzo serdecznie i do zobaczenia

żródło

2 KOMENTARZE

spot_img
Dołącz do Konfederacji Korony Polskiej
close-link

Dołącz do
Konfederacji Korony Polskiej

Partia polityczna konserwatywnych tradycjonalistów.
Dla Wielkiej, Dumnej, Suwerennej, Bogatej Polski.
ZOSTAŃ CZŁONKIEM
Możesz zostać również sympatykiem
close-link
Kliknij Tutaj