MACIEJ WILK: Będziemy żałować, że nie budowaliśmy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Co zrobi rząd?

Podobne

Udostępnij

🎯 Gabriela Masztafiak w rozmowie z Maciejem Wilkiem – ekspertem ds. lotnictwa, byłym wiceprezesem LOTi
✅ Czy to prawda, że lepiej byłoby rozwijać istniejące już lotniska, które nie wykorzystują swojego potencjału, a niżeli budować megalotnisko od podstaw?
✅ czy obecne działania rządu wokół CPK stanowią próbę audytu działań poprzedników, czy całkowitego pogrzebania projektu?
✅ Polska jako europejski (światowy?) hub transportowy – istniejąca szansa, czy niewykorzystany potencjał?
✅ Jaki sposób organizacji łańcuchów transportowych w Polsce jest najbardziej optymalny z geograficznego, ale także biznesowego punktu widzenia?

👉 „NOWY PORZĄDEK GLOBALNY” – NAJNOWSZA KSIĄŻKA BARTŁOMIEJA RADZIEJEWSKIEGO W SPRZEDAŻY:
📚 PRZECZYTAJ FRAGMENT KSIĄŻKI „NOWY PORZĄDEK GLOBALNY”:
📚 RADZIEJEWSKI & BUDZISZ W PAKIECIE! SPRAWDŹ PRZEDPREMIEROWE KSIĄŻKI, KTÓRE POZWOLĄ ZROZUMIEĆ KONTEKST STRATEGICZNY:

🔴 WSZYSTKIE TREŚCI NK CZYTASZ I OGLĄDASZ TERAZ ZA DARMO DZIĘKI WSPARCIU DARCZYŃCÓW. ZOSTAŃ JEDNYM Z NICH!:

⏩ Wspieraj bezpośrednio nasz kanał YT poprzez przycisk „wesprzyj” pod dowolnym filmem i otrzymuj bonusy: bit.ly/3JGeXDh
🔔 SUBSKRYBUJ NOWĄ KONFEDERACJĘ: 🔔
🔴 ODWIEDŹ KSIĘGARNIĘ NK:

🔔 ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z WSZYSTKIMI TREŚCIAMI NK:

⏩ Wspieraj Nas również na Patronite. Zostań naszym patronem:

Nasze media:
👍 Facebook:
👍 Twitter:
👍 LinkedIn:

#CPK #logistyka #Polska
Więc jeżeli pan pełnomocnik powtarza uparcie że projekt ma 10 letnie opóźnienie nie wykonawczy nawet audytu tego przedsięwzięcia to u mnie się zapala Czerwona lampka następnie jak słucham różnych Przepraszam wydumany argumentów że świat odchodzi od wielkich hubów że teraz wszyscy chcą latać z lotnic regionalnych to mówiliśmy już tutaj o panich

Programie że takie często powtarzane mity są są de facto nieprawdziwe pół prawdziwe najlepszej sytuacji nie słyszałem jak dotąd od strony pana pełnomocnika ani pół pozytywu na temat na temat cpk lotniska regionalne i lotniska Hub stanowią integralną część systemu Lotniczego I to nie są jakieś przeciwstawne siły które które należy

Przeciwko sobie stawiać tylko One się wzajemnie zasilają I uzupełniają lotnisko regionalne to jest lotnisko które jak sama n wskazuje bazuje wyłącznie na generowany przez dany region lotnisko chowe agreguje popyt lotniczy z wielu lotn z wielu regionów tak żeby móc realizować działalność

Większą niż niż pozwala na to tylko potencjał regionu w którym którym się znajduje lotnisko Mod zostało otwarte w roku 2012 i bardzo szybko zostało zamknięte ponownie ze względu na wady konstrukcyjne drogi startowej i ponowne otwarcie nastąpiło dopiero w roku 2013 a w tym czasie siłą rzeczy Zarówno

Wizer jak i Ryan które pierwotnie latali z Modlina wynieśli się z powrotem do chopena więc lotnisko zostało ponownie otwarte w roku 2013 ale bez żadnego potwierdzonego przewoźnika ten materiał powstał także dzięki darczyńcom nowej Konfederacji Jeśli chcesz żeby takie całkowicie niezależne spraw o strategicznym znaczeniu dalej powstawały Rozważ proszę dołączenie do grona darczyńców nowej

Konfederacji Bartłomiej radziejewski Dzień dobry Witam państwa bardzo serdecznie w kolejnej dyskusji nowej Konfederacji dzisiaj porozmawiamy sobie o rynku lotniczym na kanwie ostatnich doniesień związanych z postępami w budowie centralnego portu komunikacyjnego ale także sytuacji związanej z zapowiedzianym audytem w spółce zmianą władz właściwie całkowitą

Rewolucją kadrową która miała miejsce w spółce centralne port komunikacyjny ale także o tym czy w ogóle potrzebujemy tego rodzaju inwestycji w Polsce jak takie inwestycje powinny być modelowy sposób realizowane No i czy mamy potencjał rzeczywiście aby stać się takim europejskim hubem hubem lotniczym

O czym słyszeliśmy przez kilka ostatnich lat kiedy projekt cpk był na tym poziomie koncepcyjnym realizowany dzisiaj ze mną jest pan Maciej wilk ekspert rynku Lotniczego były wiceprezes lotu Witam panie Macieju dzień dobry Dzień dobry pani redaktor Witam państwa panie Macieju w takim razie na początku chciałabym poruszyć kwestię od której właściwie zakończyłam swoje

Wprowadzenie czyli pytanie po co nam tak naprawdę taki projekt jak centralny port komunikacyjny w Polsce potrzebujemy centralnego portu lotniczego żeby mieć prawdziwy między Narodowy Hub na terenie Polski Hub lotniczy i tego hubu Lotniczego nie potrzebujemy dla samego prestiżu posiadania hubu Lotniczego tylko dlatego że Hub lotniczy zapewnia łączność

Lotniczą a łączność Lotnicza jest nośnikiem handlu inwestycji turystyki wymiany kulturowej czy czy czy naukowej i poprzez zapewnianie tej łączności lotniczej jesteśmy w stanie zarówno ściągać do Polski inwestycje i turystów i i pieniądze jak również w drugą stronę prowadzić prowadzić działalność czyli czyli też rozwijać polską

Przedsiębiorczość polskie firmy poza granicami kraju i tutaj od razu posłużę się dobrym przykładem Korei Południowej jako taki modelowy dla mnie przykład tego jak łączność Lotnicza umożliwiła dwustronne zwielokrotnienie relacji pomiędzy dwoma krajami połączenie lotnicze między Warszawą a seulem zostało otwarte w roku 2016 i w tym samym roku wartość polskiego

Eksportu do Korei wynosiła 760 milionów dolarów Obecnie jest to miliard 200 dolarów A z kolei w drugą stronę jak popatrzymy Jaki był napływ kapitału do Polski z Korei to w 16 roku to były ledwie 4 miliony a obecnie jest 2,2 miliarda więc myślę to dużo pokazuje jak jak właśnie

Ta łączność bezpośrednia pęzy pomiędzy krajami jest istotna oczywiście ja nie mówię że to jest wyłączny warunek tego żeby żeby biznes biznes pomiędzy krajami się dział ale jest to z pewnością bardzo istotna dźwignia i tak kryterium wspomagające dla dla biznesu należy pani redaktor dodać że Polska względem swojej wielkości jest

Bardzo słabo skomunikowana ze światem jesteśmy 21 gospodarką na świecie a pod kątem wskaźnika łączności lotniczej ze światem zajmujemy ledwie 38 miejsce w samej Europie jest to miejsce 15 chociaż jesteśmy piątym największym krajem w Unii Europejskiej to pokazuje jak dużo mamy do nadrobienia w tym tym

Zakresie i ostatnia może kwestia taka że dla mnie jest to po prostu fenomenalna biznesowa szansa jesteśmy położeniu regionu regionu rozumianego jako Europa środkowo-wschodnia czyli bałtyki polska Czechy Słowacja Węgry Rumunia Mołdawia jak również Miejmy nadzieję Białoruś i Ukraina i mamy idealną lokalizację do

Tego żeby faktycznie stanowić taki węzeł transportowy nie tylko dla Polski ale dla całego tego regionu bo żaden z tych krajów de facto nie jest w stanie podobnego projektu zrealizować my mamy zaplecze ludnościowe zaplecze gospodarcze mamy już funkcjonujący Hub w Warszawie Pewnie sobie za chwilę powiemy

Więcej na ten temat i mamy dobrze prosperującą linię lotniczą Mamy wszystkie warunki spełnione żeby żeby taki projekt odpalić sukcesem brakuje nam przepustowości lotniskowej jeszcze piąta rzecz najważniejsza Przepraszam mamy i ja proszę państwa właśnie teraz pracując od roku w Kanadzie w liniach lotniczych to dopiero teraz widzę i doceniam jaki mamy fantastyczny KN

Lotniczy w Polsce faktycznie ta tradycja Lotnicza U nas jest bardzo silna i na niej można budować naprawdę sukces rynkowy to jest bardzo ciekawa Kwestia którą którą którą powiedział pan na koniec że my rzeczywiście z czego to wynika z jakichś naszych historycznego przywiązania do lotnictwa z

Doświadczenia jak taką linię lotniczą jak lot na przykład rozwijać tak tak to jest kwestia tego że mamy od 1929 roku linę lotniczą w w Polsce mamy przedwojenne jeszcze tradycje związane z z konstruktorami czy obliczami samolotów No słynny przecież jeszcze jeszcze przedwojenne to na to można pewnie niektórzy tak pacą z

Przymrużeniem oka Ale to są naprawdę to są generacje ludzi którzy zajmowali się lotnictwem i i ten no mamy w Polsce bardzo silny względem tego co co prezentują inne kraje świata no jest na czym budować zdecydowanie panie Macieju A jak pan odniesie się do do takiej tezy na

Przykład że my w Polsce mamy już dużo lotnisk mniejszych które warto byłoby rozwijać które warto byłoby dużo lepiej skomunikować na przykład z dużymi miastami tutaj pokazuje się na przykład mówi się o kejsie lotniska Warszawa Modlin powiedzmy Tak które ma które ma niewykorzystany potencjał Ja czytałam na

Twitterze taką bardzo długą pana nitkę związaną właśnie z modlinem z tym jak jak w ogóle doszło do tego że Modlin co ciekawe Drodzy państwo przez wiele wiele lat przynosił straty jeśli chodzi o o dochody związane z obsługą ruchu pasażerskiego panie Macieju czy mógłby nam pan tę historię jeszcze niejako

Tutaj dotyczącą Modlina przybliżyć i kilka słów może o tym czy może powinniśmy postawić na te mniejsze lotniska tak rzeczywiście które które już mamy i czy one rzeczywiście czy jakieś zwiększenie przepustowości na lotnisku mniejszym lepsze skomunikowanie go z dużym miastem czy to mogłaby być taka alternatywa dla centralnego portu No właśnie to nie jest

Żadna alternatywa lotniska regionalne i lotniska chowe stanowią integralną część systemu Lotniczego I to nie są jakieś przeciwstawne siły które które należy przeciwko sobie stawiać tylko One się wzajemnie zasilają I uzupełniają lotnisko regionalne to jest lotnisko które jak sama NASA wskazuje bazuje wyłącznie na popycie generowanym przez dany region lotnisko

Hubowa popyt lotniczy z wielu lotn z wielu regionów tak żeby móc realizować działalność większą niż niż pozwala na to tylko potencjał regionu w którym w którym się znajduje teraz Jeśli mówimy o potencjale 15 polskich lotnisk regionalnych One wszystkie będą musiały być rozbudowane może nie wszystkie ale

Te na największe Kraków Katowice Gdańsk Poznań Wrocław One wszystkie będą musiały być rozbudowane nie mam co do tego wątpliwości Dlaczego Dlatego że popyt lokalny będzie rósł społeczeństwo lokalne będzie się bogacić popyt lokalny będzie rósł będzie więcej zapotrzebowania na na loty bezpośrednie i to zostanie właśnie na to zostanie zużyta ta dodatkowa przepustowość ale

Nigdy nie będzie sytuacji takiej że z każdego portu regionalnego będzie można było dostać się w dowolne miejsce bezpośrednio nawet w Europie nie wspominam w ogóle już o lulach o działalności daleko dystansowej Bo tutaj to na to nie ma szans żadnych nigdy Zaraz możemy do tego jeszcze jeszcze wrócić więc zawsze

Będzie te 15 20 proc ruchu sportu lokalnego które nie będzie miało opcji podróży do danego miejsca lotem bezpośrednim i będzie musiało wybierać jakąś drogę pośrednio przez Hub i właśnie pytanie jest czy chcemy mieć w Polsce silny Hub który umożliwi pasażerowi z Gdańska Krakowa ale też talina Rygi koszyc czy czy Bukaresztu Podróż

Przez Warszawę czy oddajemy to tą kwestię walkowerem innym takim gigantycznym krajom europejskim jak dania czy Austria bo to są nasi główni dwaj konkurenci w zmaganiach pasażerów transferowych weźmy sobie jeszcze za przykład lotnisko w Gdańsku ostatnio było głośno że premier tursk lubi tam dojechać taksówką i polecieć sobie

Samolotem blisko blisko domu Oczywiście że tak każdy pasażerowie lubią latać z lotnisk położonych blisko blisko domów i zawsze będą preferować takie rozwiązanie ale tak jak już mówiłem premier Tusk nie doleci do Brukseli bezpośrednio samolotem bo nie ma bezpośredniego rejsu z Gdańska do Brukseli no

Kropka dzieje się tak dlatego że ruch z z Gdańska do Brukseli jest Ni wystar e utrzymać połączenie jedyną opcją dla takiego pasażera jest Podróż przez h i zostaje pytanie czy poleci przez Warszawę Slash przez cpk cpk czy przez Amsterdam Frankfurt Monachium czy czy czy właśnie

Kopenhagen akurat w przypadku Gdańska Warszawa jest ulubionym portem przesiadkowym gdańszczan i około 35 wszystkich pasażerów latających transferowo lata PR przez cpk pozostałe porty takie jak właśnie Frankfurt Monachium czy Kopenhaga mają mniejsze mniejsze udziały w rynku może wspomnę jeszcze o tej kwestii latania na dalekie dystanse to tutaj

Tutaj Chciałbym zaznaczyć że nie ma najmniejszych szans na to żeby z Gdańska doczekać się połączenia na przykład do do Nowego Jorku tutaj tutaj mamy z do Nowego Jorku 3000 pasażerów latających w skali roku 3000 pasażerów proszę państwa w skali roku to jest około ekwiwalent jednego

Połączenia na miesiąc pomiędzy Gdańskiem a a Nowym Jorkiem więc nie jest to żaden produkt lotniczy który miałby rację bytu i szansę utrzymania się się na rynku więc z tego właśnie powodu najlepszą ofertą jaką może można stworzyć dla gdańszczan to jest blisko położony ha skomunikowany z Gdańskiem s em razy

Dziennie który umożliwia właśnie komunikację bezproblemowo z całym z całym światem teraz wracając do Modlina Modlin jest właśnie takim lotniskiem regionalnym dla Warszawy on nie realizuje żadnych połączeń chowy tylko stricte obsługuje ruch tak zwany Point to point jest w całości opanowany przez

Rera to to lotnisko tam nie działa żaden inny operator od 10 jest to tylko rer i przyznam szczerze że przykład Modlina Jest bardzo frustrujący bo to jest w cudzysłowiu znakomity przykład takiej takiej naszej nieudolności po prostu w zarządzaniu Naszym Naszym krajowym majątkiem i i naszych relacji z

Zagranicznymi inwestorami bo jak proszę państwa opisać sytuację inaczej gdy mamy lotnisko na którym zagraniczny inwestor wynegocjuje sobie warunki że będzie płacić 5 zł za pasażera w wyniku czego przez 10 lat lotnisko generuje stratę netto rzędu 120 milionów złotych a to jest już z uwzględnieniem 60 milionów złotych otrzymywanych

Dotacji w tym czasie czyli mamy de facto 180 milionów strat a gdyby jakby tak pomyśleć ile realnie wy na obsługi w w danym porcie to można powiedzieć że łącznie rajaner wypompował z lotniska Modlin i z samorządu województwa mazowieckiego jakieś 300

Milionów złotych w ciągu w ciągu tych 10 lat dla mnie jest to rzecz po prostu zdumiewająca i niezrozumiała gdyż gdyż to jest taka taka takie takie nadskakiwanie tym tym zagranicznym inwestorom nie zdając sobie nawet sprawy jaką jakie karty przetargowe mamy po swojej stronie nieudolność w takim razie nieznajomość rynku Lotniczego chęć za

Wszelką cenę uruchomienia lotniska nawet po kosztach utrzymanie tego lotniska co tutaj mogło być takim głównym C czy może drapieżność rera właśnie który sobie tak podporządkował władz województwa mazowieckiego w tej przy tej okazji że byli gotowi zgodzić się na każde na każde warunki wskazał nck między innymi w swoim raporcie

Dotyczącym kontroli na lotnisku Modlin tutaj nie każdy pamięta ale lotnisko Modlin zostało otwarte w roku 2012 i bardzo szybko zostało zamknięte ponownie ze względu na wady konstrukcyjne drogi startowej i ponowny otwarcie nastąpiło dopiero w roku 2013 a w tym czasie siłą rzeczy Zarówno

Wizer jak i Ryan które pierwotnie latali z Modlina wynieśli się z powrotem do chopena więc lotnisko zostało ponownie otwarte roku 2013 ale bez żadnego potwierdzonego przewoźnika i no i zarząd lotniska i Samorząd Województwa stanął w sytuacji że za wszelką cenę trzeba ściągnąć przewoźnika

Z powrotem do do Modlina i to też otworzyło wtedy możliwość ronowi uzyskania tak absurdalnego cennika opłat opłat pasażerskich na lotnisko ale to to właśnie to jest ta ta nieznajomość własnej siły przetargowej o której mówiłem że to była to była trudna sytuacja biznesowo Oczywiście że tak ale należało

Zdać sobie sprawę że przecież linie lotnicze zagraniczne widzą potencjał rozwoju rynku widzą możliwość rozwijania swojej obecności w Warszawie i a przepustowość nie jest z gumy No nie mają alternatywy no jeż Albo mogą latać do chopena na którym jest mało miejsca albo do Modlina albo nie

Latać wcale więc pozycja negocjacyjna wcale nie była jakaś jakaś fatalna ale jeżeli się podchodzi do negocjacji na zasadzie zaoferujemy wam wszystko Tylko obdarcie nas łaską latania z naszego lotniska no to wtedy się kończy tym że że płaci klient 5 zł za za usługę a my dopłacamy do biznesu

Przez jako takie może zwieńczenie tej smutnej historii powiem że teraz już się cennik w wlin zmienił i będą płacić trochę więcej Natomiast to wciąż nie jest Idealna sytuacja gdyż ryer który przewozi obecnie tam 3 I5 miliona pasażerów to za każdego ewentualnego dodatkowego pasażera będzie

Płacić złotych nie pić tylko S tak średnio będzie płacić więcej ale ten każdy inkrementalny pasażer będzie go kosztować w dalszym ciągu 6 zł a to spowoduje że do Modlina Nie wejdzie żaden ID inny operator lotniczy bo jeżeli by miał tam wejść wizer enterer czy ktokolwiek oni by płacili zł 28 na

Początek względem sześciu który który który płaci rer więc czy Modlin można rozbudować można trochę czy czy ma to biznesowy sens szczerze mówiąc nie Moim zdaniem to zawsze będzie po prostu studnia do której trzeba będzie dopłacać a wszystkie pieniądze będą transferowane bezpośrednio do kieszeni pana Michaela

Oliego A szczerze mówiąc wyobrażam sobie lepsze przeznaczenie naszych podatków niż niż właśnie cel ale też wskazywał pan na przykład na to że po tym kiedy ogłoszono w Polsce plany budowy Centralnego portu komunikacyjnego w prasie pojawiła się seria artykułów między innymi z wypowiedzią pana pana prezesa rera który bardzo mocno kwestionował sens budowy

Cpk mówiąc że jest to bzdura głupstwo i wyrzucanie pieniędzy w błoto niemalże poprzez budowę tego portu ale ale Skupmy się na nieco bardziej racjonalnych argumentach które które były podnoszone przeciwko cpk na przykład natknęłam się na taką analizę mówiącą o tym że większość polskich lotnisk tych właśnie regionalnych nie jest przystosowana do przyjmowania

Samolotów tak zwanych szeroko [Muzyka] kadubiec Airbusa na przykład tak No i skoro skoro żadne lotnisko w Polsce tak nie jest w stanie przyjmować tego rodzaju samolotów które które są w stanie przewozić do 200 300 pasażerów nawet tak to czy czy cpk jako lotnisko czy ono w swoich założeniach założeniach technicznych

Było przygotowane do tego żeby ten rodzaj ten rodzaj samolotów przyjąć i ten problem rozwi to ja tutaj muszę zdementować to nie jest tak że że polskie lotniska regionalne nie byłyby w stanie przyjąć dreamlinera czy Aira 350 byłyby w stanie i przyjmują No przecież też ostatnio się okazało na przykład że że Wrocław

Dorobił się faktycznie połączenia z seulem wykonywanym na dreamlinerze więc jest to możliwe tylko właśnie przeciwnicy CP mówią że z Wrocławia na przykład moż do Seulu więc po co nam cepek A ja na to odpowiadam tak można polecieć raz w tygodniu tak do Seulu Jest to wyjątkowa sytuacja gdyż jest to faktycznie bardzo duży

Rynek jakby zasilany inwestycjami koreańskimi na Dolnym Śląsku ale jak spojrzymy w ogóle na potencjał połączeń dalekodystansowych z miast regionalnych to jest tak jak z tym Gdańskiem i Nowym Jorkiem Mówiłem no popyt rynkowy odpowiadający jednemu połączeniu na na miesiąc no Natomiast jeśli chodzi o same kwestie techniczne

Do cpk ma mieć dwie niezależne równoległe drogi startowe i tutaj to o długości bodaj 3700 m więc Więc to może można może taki taka droga Startowa może w zasadzie każdy statek powietrzny przyjąć nie ma nie ma z tym żadnego problemu ale tutaj to mniej chodzi o to o parametry techniczne takiej drogi

Startowej tylko to jaką takie taki układ dróg startowych może zapewnić przepustowość w CG i faktycznie mówi się że w przypadku CPU te dwa dwie równoległe drogi startowe mogłyby osiągnąć przepustowość rzędu 90 operacji lotniczych na godzinę Podczas gdy na lotnisku chopena mamy 44 więc to jakby pokazuje tą przepaść potencjału jaka jaka byłaby między

Między lotniskiem chopena a cpiem paniee przed przed Zapytałam o to czy tego typu koncepcje że może warto byłoby inwestować w mniejsze regionalne lotniska a teraz teraz teraz spróbuję zadać pytanie w nieco odwrotny sposób czy Pana zdaniem budowa centralnego portu nie zagraża tym regionalnym lotniskomat ruchu pasażerskiego które

One w tym momencie obsługują czy to nie będzie gó do trumny dla tych małych lotnisk po pierwsze No żadnej trumny No bo jakby największe radzą sobie świetnie i tutaj nie ma w ogóle prawda zagrożenia znowu posłużę się przykładem Gdańska No nie wiem dlaczego się tak u wziąłem na na pomorze

Ale ale to jest przykładem najwidoczniej proszę państwa z Gdańska 80 ruchu to są połączenia bezpośrednio obsługiwane przez linie niskokosztowe i czy cepek jest czy go nie ma to zostanie No bo po prostu de facto jest to kwestia niezależna czy gdzieś tam k kilometrów

Dalej jest ch czy nie Jeżeli mamy bezpośrednie połączenie z Gdańska do Londynu to 90 ludzi wybierze to połączenie bezpośrednie zamiast jakieś jakieś połączenie pośrednie jest to zupełnie jasne pytanie pozostaje co z tymi pozostałymi 20 procam ruchu jeżeli popyt rynkowy na Podróże z Gdańska do tuluzy wynosi średnio dwóch pasażerów dziennie

To nigdy nie będzie połączenia bezpośredniego między Warszawą azy między Gdańskiem a tulą i osoba chcąca wykonać połączenie na tym na tej trasie będzie musiała szukać jakiejś opcji hubowa kwestią jest czy czy zrealizuje tą podróż przez cpk przez Warszawę czy czy przez Frankfurt czy Amsterdam zostawiając tam swoje pieniądze Zresztą

I ja wręcz twierdzę że cpk pomoże portom regionalnym zamiast zamiast im zaszkodzić bo niczego z tych 80 proc ruchu im nie odbierze to w ogóle nie mam wątpliwości natomiast lepszą sytuacją dla portu regionalnego jest posiadać Hub 40 minut lotu samolotem od siebie z którym ma się

S osem połączeń dziennie niż Hub we Frankfurcie położony półtorej godziny drogi dalej z którym mam na przykład dwa połączenia dziennie No ten poziom możliwości podróży ten poziom z komunikowania ze światem radykalnie rośnie w takiej sytuacji jak mamy duży h blisko siebie A może jeszcze tak kończąc

Bardzo proszę oczywiście Pozostaje kwestia tych małych lotnic regionalnych Bydgoszcz Lublin Łódź Radom No to tutaj oczywiście jest znak zapytania ale ten znak zapytania byłby z cpiem lub bez tak dzisiaj CPU nie ma Łódź czy czy Bydgoszcz czy Lublin radzą sobie słabo Radom jest trochę inną innym przypadkiem Radom stanowi de facto takie

Taką takie zabezpieczenie przepustowości lotniskowej dla aglomeracji warszawskiej on w tym momencie obsługuje 100 000 pasażerów rocznie i znowu przeciwnicy CPU sobie szydzą że miało być 300 000 a jest 100 Więc jaka to jest wiarygodność prognoz na których też opiera się cepek

I tak dalej Szkoda że zapominają że te prognozy były przygotowywane w roku 2017 a w międzyczasie zdarzył się covid i się rynek zatrzymał na 4 lata proszę państwa Nie wchodząc naprawdę szkoda troszkę marnować czasu na na zagłębianie się w temat Radomia ja tylko powiem że infrastruktura nie jest z gumy

I popyt rynkowy będzie rósł przepustowość Lotniskowa na Mazowszu będzie taka jak obecnie przez kilka najbliższych lat więc pasażerowie w Radomiu się pojawią bo po prostu nie będzie dla nich gdzie indziej miejsca tyle dobrze panie jeszcze kilka sł lokalizacj wybranej przez rząd gmina Baranów w 2018 roku Przeprowadzono w gminie referendum

Dotyczące lokalizacji lotniska No i co ciekawe przeciw budowie lotniska na tym terenie było ponad 82 biorących udział w referendum tylko 17 głosów za budową lotniska na tym terenie musimy też zdać sobie sprawę że budowa tego typu przedsięwzięcia infrastruktur tak naprawdę budowa średniej wielkości

Miasta które które towarzyszy takiemu lotnisku czy jak mam takie wątpliwości z czego to z czego to może wynikać wśród lokalnej społeczności czy to jest niezrozumienie wagi tego projektu Czy to jest obawa przed tym że na przykład ich własność ich ziemia ich budynki mogą być zagrożone poświęcone tak w imię budowy

Cpk czy czy to jest taki ogólny brak zaufania do też ekipy realizującej ten ten projekt bo No my tak naprawdę przez bardzo bardzo wiele lat jeśli zaczynamy budować w Polsce coś dużego to bardzo często kończy się to albo porażką albo gigantycznymi opóźnieniami

Albo jak w przypadku lotniska w Modlinie na przykład kończy się to jakąś gigantyczną stratą finansową i w efekcie opanowaniem tego projektu przez monopolistę jak pan sądzi Czy może to tak rozbiję na dwa pytania czy ta lokalizacja w Baranowie jest Pana zdaniem lokalizacją traf i dwa Skąd taka

Niechęć lokalnej społeczności Pana zdaniem do tego typu projektu zacznę pani redaktor od truizm że nie da się zbudować żadnej infrastruktury począwszy od drogi gminnej bez jakby kwestii pozyskania terenu pod to który zazwyczaj jest terenem prywatnym i trzeba się z właścicielem w jakiś sposób porozumieć Nie da się tak a tutaj ponad 3000

Hektarów było No właśnie a tu mówimy o 30 km kwadratow no więc no nie da się tego tematu uniknąć dobrze by było w związku z tym żeby wybrać dla takiego przedsięwzięcia lokalizację która jest relatywnie nie mało zaludniona i to warunek jest w przypadku Baranowa spełniony bo na tych 30 km kwad

Mieszka na tym konkretnym obszarze lotniska potencjalnego mieszka około 4000 osób więc jest to Niska gęstość zaludnienia i też polecam wszystkim są dostępne w Internecie takie mapy gęstości zaludnienia Gdzie można zobaczyć że w generalnie gęsto zaludnione aglomeracji warszawsko Ten akurat teren to jest taki biały placek zaludniony przez przez relatywnie mało

Osób i ja oczywiście w 100% utożsamiam się z z trudną sytuacją mieszkańców tych tych terenów że że teren na którym mieszkają często od pokoleń nagle ma być zamieniony w lotnisko No trudno się z taką sytuacją pogodzić No ale też no

Jedyne co mam do powiedzenia w tej sytuacji to to to że to jest klasyczny przykład momentu gdzie gzie dobro wspólne jakby przewyższa jakby to dobro dobro indywidualne A to co państwo powinno zapewnić tym osobom to godziwe odszkodowania za ewentualne wywłaszczenia przy czym też poprzez godziw to ja nie mam na myśli płacenie

Za ziemię rolną tak jak za ziemię działkę uzbrojoną inwestycyjną bo trochę mamy taką sytuację obecnie w przypadku cpk że tam jest 80 proc Właścicieli Nieruchomości zabudowanych zgłosiło się do programu dobrowolnych nabyć i tutaj te sprzedaż gruntów idą dobrze ale jest ta

Mniejszość która sobie wymyśliła że ziemię rolną która kosztuje 5 6 8 zł za metr kwadratowych będą sprzedawać za 120 w związku z tym staną się multimilioner ami przy okazji tego biznesu No to mojej zgody na coś takiego nie ma też Bo Bo Dlaczego ktoś ktoś miałby w ten sposób wykorzystywać polskiego podatnika żeby

Sobie zrobić biznes że akurat taka lokalizacja została wskazana a nie inna teraz wracając do samej lokalizacji lokalizacja jest bardzo dobra abstrahując już od tego że jest mało mała gęsta zaludnienia to ta lokalizacja w baranowiec jest rozważana de facto od roku 2006 czyli bez mała 18

Lat już w 2006 zrealizowano studium wykonalności dla lokalizacji lotniska centralnego dla Polski robiło to hiszpańskie konsorcjum firm inos sener na zlecenie urzędu Cywilnego i tam zostały wskazane trzy potencjalne lokalizacje Mszczonów Babsk i baranów i właśnie wtedy ten Baranów się pojawił jako ta ta jedna z trzech

Preferowanych lokalizacji to co Baranów ma a czego nie ma Babsk albo Mszczonów to jest położenie na planowanej linii szybkie szybkiego pociągu między Warszawą a łodzią z dalszym rozwidleniem na Wrocław i Poznań bliskość A2 i bliskość punktu w którym Centralna magistrala Kolejowa łączy się właśnie z tą linią kolejową Warszawa Warszawa Poznań

Więc jest to idealna lokalizacja żeby właśnie nie budować tylko lotniska tylko żeby budować intermodalny węzeł transportowy i stąd właśnie ta ta lokalizacja oczywiście można prowadzić dyskusję czy czy powinno to być 2 km na wschód czy na zachód ale ale szczerze mówiąc na tym etapie wracanie do tego

Typu rozważań to jest to jest szkodzenie projektowi i odsuwanie go w czasie o kilka dobrych lat mamy wybrany teren mamy przygotowaną koncepcję rozwojowo lotniska masterplan Mamy decyzję środowiskową z klauzulą natychmiastowej wykonalności więc to już powinien być rozdział zamknięty i i po prostu powinniśmy skupić się już na realizacji tej inwestycji a nie wracania

Do tematów analizowanych od 18 lat czy Baranów czy może jakaś inna lokalizacja A biorąc pod uwagę te ostatnie Działania działania rządu tak Czyli ta ta całkowita rewolucja Kadrowa w spółce cpk pełnomocnik do spraw pełnomocnik Rządu do Spraw cpk zapowiadający generalny audyt działań do tej por pan czyta tego typu tego typu działania Czy

To czy to jest dla pana Rzeczywiście sygnał że nowa ekipa rządząca chce na poważnie zająć się tym projektem przeprowadzić rzetelny audyt przejrzeć dokumenty dowiedzieć się na jakim rzeczywiście etapie etapie są podejmowane działania czy jest to po prostu próba utopienia tego projektu i czy napawa to pana jako eksperta

Lotniczego obawą czy aby ten projekt rzeczywiście ma zostać doprowadzony do końca czy do porażki obt projektu nie jest niczym zdrożny a nie jakimś zaskakującym bo jest zupełnie naturalne że jak nowa ekipa obejmuje projekt to wykonuje audyt otwarcia żeby w ogóle wiedzieć z czym z

Czym ma do czynienia i czy jest może czy są może kwestie które wymagają szczególnego zainteresowania czy jakieś problemy które wymagają rozwiązania jest to zupełnie normalne natomiast jakby w sposób fundamentalny się sprzeciwiam wykonywania audytu w rozumieniu weryfikacji w ogóle zasadności całej inwestycji bo A to wstrzymuje całość na na kilka lat B jest

To zawracanie Wisły kijem i i wracanie do kwestii które były rozstrzygnięte kilkanaście lat temu bo Przypomnę tylko że rząd tej samej ekipy w roku 2010 wykonał kosztem 11 milionów zł studium wykonalności centralnego lotniska dla Polski z którego sposób jednoznaczny wynikało że należy nowe lotnisko budować

Że nie należy ładować pieniędzy w rozbudowę chopena i że to lotnisko nie tylko będzie jakby lepszym rozwiązaniem ale też przyniesie 6 miliardów złotych do PKB rocznie czyli jakieś pół punkta procentowego zwiększy zwiększy nam PKB i Wniosek końcowy z raportu doradców że zaniechanie budowy C byłoby bardzo poważnym zagrożeniem dla rozwoju

Rynku lotniczego w Polsce No sprawdziło się co do joty nie powstał CPL jesteśmy w sytuacji teraz takiej że nie mamy przepustowości mamy dziadow infrastrukturę i de facto musimy teraz na gwałt naprawiać te błędy popełnione przed laty więc więc to jest To jest jedno Teraz chcę naprawdę wierzyć że audyt zapowiadany będzie

Wykony przez prawdziwych ekspertów Bo jeżeli tak będzie to nie mam wątpliwości o jego rezultat natomiast jak słyszę pana pełnomocnika za każdym razem wypowiadającego się ostatnio że projekt jest opóźniony o co najmniej 10 lat A przypomnę że audyt się jeszcze nie zaczął pytam Na jakiej zasadzie stawia takie

Tezy w 10 lat to jakbyśmy dzisiaj zaczęli zupełnie nowy projekt to byśmy mogli mieć lotnisko a przypominam my jesteśmy po etapie decyzji środowiskowej więc jeżeli pan pełnomocnik powtarza uparcie że projekt ma 10 letnie opóźnienie nie wykonawczy nawet audytu tego przedsięwzięcia to u mnie się z

Zapala Czerwona lampka następnie jak słucham różnych Przepraszam wydumany argumentów że świat odchodzi od wielkich hubów że teraz wszyscy chcą latać z lotnisk regionalnych to mówiliśmy już tutaj o pani w programie że takie często powtarzane mity są są de facto nieprawdziwe albo pół prawdziwe w najlepszej sytuacji nie słyszałem jak dotąd od strony pana

Pełnomocnika ani pół pozytywu na temat na temat cpk więc jestem bardzo zaniepokojony i o ile Rozumiem że w poprzedniej kadencji sejmu pan pełnomocnik mógł chcieć zbijać kapitał polityczny na uczestniczeniu w manifestacjach ruchu stop cpk i współ przewodnicz zespołu parlamentarnego do spraw skalowany inwestycji na przykład cpk tak się nazywała ta komisja sejmowa

To ile Rozumiem że celem uzyskania jakiegoś kapitału politycznego w poprzedniej kadencji mógł tak robić Tak teraz oczekiwałbym od pełnomocnika rządu obiektywizmu i profesjonalizmu i czas pokaże mam nadzieję niedaleki jak z tym będzie panie Macieju A tak biorąc biorąc pod uwagę też te ostatnie wypowiedzi pana pełnomocnika to czy nam po prostu

Brakuje takiego podejścia traktowania tego typu inwestycji jako dobra wspólnego jako coś co ma służyć oczywiście rozwojowi Polski za bardzo ten cpk jest chyba traktowany jako projekt partyjny związany z poprzednią ekipą rządzącą nie patrzymy na niego w kontekście szansy biznesowej szansy komunikacyjnej szansy logistycznej rozwojowej dla Polski ale

Wspomniał pan o wspomniał pan o opóźnieniu o którym mówił też między innymi pan Maciej lasek że już mamy około 10 lat opóźnienia a tak realnie kiedy moglibyśmy po raz pierwszy gdyby oczywiście pomijając wszelkie próby wszelkie próby zmiany lokalizacji opóźnienia tego projektu kiedy tak realnie moglibyśmy

Próbować uruchomić zacząć latać z Centralnego portu komunikacyjnego na początku prezes spółki pan Mikołaj mówił o20 208 realne czy już czy już całkowicie odległa wizja teraz przy zmianie władzy nierealne Ale zaraz się odniosę do tego co co w mojej ocenie w dalszym ciągu jest realne natomiast no trzeba też

Jasno powiedzieć że krzywdę zrobiono zrobiono temu projektowi z perspektywy komunikacyjnej Projekt ten jak praktycznie żaden inny nadawał się do przedmiotu takiej ponadpartyjny zgody bo mamy pierwsze analizy wykonane przez rząd SLD w roku jeszcze 2003 potem 2006 to studium wykonalności potem 2010 PO PSL przygotowująca ten ten ten raport studium

Analityczne później jeszcze w 2015 roku rząd wy Kopacz zatwierdza strategię rozwoju Polski centralnej gdzie było wskazywane lotnisko intermodalne pomiędzy Warszawą a łodzią więc no pełen potencjał do tego żeby osiągnąć zgodę partyjną No ale przepraszam Jak się mówi że nasi przeciwnicy chcą latać z Berlina

My tu nie będziemy niemcowi dostarczać biznesu tylko sami wstaniemy z kolan i będziemy dumnie realizować politykę lotniczą bo jesteśmy wielkim narodem No to przepraszam No aż się prosi żeby po prostu to to wciągnąć do do do takiej bieżącej polityki i i naśmiewania się z przeciwników

Politycznych że że chcą że są jakimiś gigantomania więc krzywdę zrobiono temu temu temu projektowi No właśnie też cała moja moje obecne zaangażowanie to też sprowadza się do tego że że chciałbym wszystkim wytłumaczyć że że Projekt jest u swoich podstaw bardzo biznesowy i bardzo Polsce potrzebny na

To że komunikacja była prowadzona tak czy inny sposób nie przekreśla jej zasadności teraz jeśli chodzi o termin realny oddania ja może bym nawet pokusił się o stwierdzenie że gdyby projekt był realizowany W takim tempie jak bez prawda jakiś audytów tego typu rozważań to może nawet końcówka 2028 byłaby realna to jest

Pamiętajmy nie za 4 lata tylko za 5 lat de facto końcówka 228 teraz w obecnej sytuacji uważam że 2029 2030 to jest w dalszym ciągu realna możliwość zwłaszcza gdyby pełnomocnik Rządu do Spraw cpk faktycznie realizował swoją misję polegającą na żeby udrażniać procesy przepychać tematy przez poszczególne elementy administracji państwowej żeby faktycznie pomagać temu

Projektowi a nie zastanawiać się czy może nie lepszy jest Modlin zamiast Baranowa tak na lokalizację takiego takiego lotniska bo powiedzmy sobie jeszcze tak jest masterplan jest projekt koncepcyjny terminala jest decyzja środowiskowa bardzo ważne kończy się projekt budowlany terminala jest złożony wniosek o decyzję lokalizacyjnej można przeprowadzić już proces wywłaszczeń przy okazji jeszcze

Raz podkreślę że 80 proc gruntów zabudowanych jest procedowanych w ramach ramach programu dobrowolnych nabyć Kolejnym etapem po decyzji lokalizacyjnej która powinna być wydana w tym kwartale to już jest wniosek o pozwolenie na budowę czyli liczę pół roku jesteśmy koniec pozwolenie na

Budowę wjeżdżają koparki na plac budowy No i następnie liczę 5 lat jesteśmy w roku 2029 i mamy super nowe lotnisko z którego można latać ktoś powi Dlaczego 5 lat bo przecież Berlin się budował 10 No to ja tylko wzruszę na to ramionami i powiem że w przeciwieństwie do Niemców byśmy kilkukrotnie nie zmieniali

Projektu tego terminala i byśmy pewnie uniknęli tego typu opóźnień podam natomiast przykład terminalu piątego na hi w Londynie który budował się 5 lat i został oddany w budżecie i w terminie pomimo faktu że że terminal był budowany Na działającym lotnisku i na przykład nie było możliwości korzystania w ogóle

Z żurawi dźwigowych przy tej budowie A mimo wszystko udało się zbudować w ciągu piciu lat więc absolutnie uważam termin 229 to jest to jest rzecz realna a 230 to to jeszcze z rezerwą na jakieś protesty przy przetargach i inne takie mówienie w tym momencie jak robi to pełnomocnik

Rządu do spraw likwidacji cpk że mówimy o 2032 czy 35 to jest całkowicie Po pierwsze nieuzasadnione a po drugie po prostu no No kontrfaktyczne tak sugerujące brak woli realizacji tego projektu Panie Maciej do tej pory rozmawialiśmy w dużej mierze o transporcie pasażerskim ale myślę że

Słów powiedzieć też o o transporcie towarowym i o tej o tym walorze Cargo tak centralnego portu komunikacyjnego My leżymy na przecięciu bardzo ważnych szlaków handlowych przez lata mówiło się nawet o jedwabnym szlaku który miałby przebiegać przez Polskę czy ta lokalizacja i tego typu inwestycje jak

Centralny port komunikacyjny to rzeczywiście też bardzo duży skok związany z z logistyką towarową w Polsce ja bym może abstrahować na tym Opierać bizn Casu tego tego całego przedsięwzięcia natomiast sprawą bezsporny jest to że spośród Cargo docierającego do Polski Lotniczego 17 proc jest odprawianych w Polsce a

Cała reszta jest obsługiwana głównie głównie w Niemczech jest to oczywiście po części związane z tym że wielkie centrale firm takich jak DHL mają miejsce mają siedziby w Niemczech to jest oczywiste ale jest ograniczeniem z naszej strony to że w Warszawie lądują raptem dwa transportowce Cargo dziennie

I Dzieje się to głównie dlatego że po pierwsze nie ma slotów dwa czyli przepustowości i dwa są to bardzo hałaśliwe Maszyny które które nie mogą latać W nocy generalnie jest tym problem żeby więcej tego typu samolotów latało do Warszawy a po drugie 50 60 proc

Przesyłek Cargo jest transportowanych w podbrzusz samolotów pasażerskich takich szerokokadłubowy czyli na przykład dreamlinerów w tym momencie lot ze wsparciem Emiratów i katara wykręca w Warszawie 110 000 ton nie jest w stanie wykręcić więcej bo już jest skończona przepustowość natomiast gdybyśmy mieli nowe lotnisko No to i lot mógłby rozwinąć swoją siatkę połączeń

Dalekodystansowych i przo zwiększyć Wolumen przewożonego Cargo jak i nie byłoby żadnych ograniczeń operacyjnych czy hałasowe targow też większej ilości przyjeżdżały przyjeżdżały przylatywały więc o ile jak ktoś mówi że jakieś będziemy miliony ton obsługiwać w cpk to ja bym raczej nie dawał temu wiary ale czy możemy robić 400 500000 ton kilka

Lat po otwarciu lotniska Oczywiście że możemy a to pięciokrotny wzrost względem tego co co co obecnie w Warszawie Czy możemy ten wskaźnik 17 proc wzrosnąć do 40 50 uważam że tak i powinniśmy w to celować i to są miliardy grube grube miliardy które mogłyby wpływać co roku do polskiego budżetu dzięki temu z

Przychodów celno-skarbowych i Panie Maciej ostatnia kwestia jeszcze związana z tym dążenie do niskoemisyjności Unia Europejska bardzo bardzo dużą wagę przykłada do ograniczenia emisyjności w bardzo wielu kręgach na przykład korporacyjnych gdzieś widzimy takie widzimy taką chęć ograniczenia podróży lotniczych po to żeby też uzasadniając to dbałością o klimat dbałością o

Środowisko czy tego rodzaju regulacje Pana zdaniem one mogą stanowić pewien czynnik hamulcowy rozwoju takich inwestycji w stylu właśnie centralnego portu czy czy ta niskoemisyjność to dążenie do niskoemisyjności czy to nie zagraża szczególnie wzrostowi wzrostowi rynku Lotniczego bo na początku mówił pan że jakby no Nie obawia się pan o wzrost

Tego tego rynku ostatnio też na przykład na Twitterze były pełnomocnik rządu DOS spraw C PK Pan Marcin chorała mówił Mówił o tym że rynek lotniczy nadzwyczaj szybko odbudował się po zastoju związanym z pandemią i on Nie obawia się za bardzo o to że mogłoby to wyhamować No ale czy może taki czynnik jak

Ograniczenie emisyjności nacisk ze strony instytucji europejskich na przykład czy to może stanowić taki hamulec dla rozwoju inwestycji będzie na ten na pewno stanowić hamulec dla rozwoju rynku Lotniczego czy wręcz w niektórych aspektach może doprowadzić do jego skurczenia się w Europie Zachodniej średnia ilość podróży per capita to jest

TR czy nawet C rocznie więc nie zdziwiłbym się jakby ten wskaźnik trochę spadł w Europie Zachodniej właśnie ze względu na te aspekty klimatyczne ale jak wiedzą wszyscy znawcy motoryzacji No da się jechać samochodem z jednoczesnym wciśniętym pedałem gazu i troszkę wciśniętym pedałem hamulcowym nie jest to może

Najzdrowsze dla dla samochodu ale da się No i my mamy trochę taką taką sytuację że z jednej strony będziemy mieć te regulacje unijne w gruncie rzeczy będą podrażnia innego wpływu niż niż ten aspekt fiskalny Ale z drugiej strony mamy ogromny jeszcze potencjał rynku do

Do nadrobienia i właśnie tutaj Chciałbym chciałbym jeszcze raz wrócić w Europie Zachodniej średnia ilość podróży per capita to są TR C podróże rocznie w Polsce w zeszłym roku 2023 to było 1,3 więc ja nie mówię że my wzrośnie do czterech podróży rocznie Bzie rynek

Polski miał 200 milionów pasażerów chciałbym tego ale właśnie ze względu na te wszystkie inne hamulcowe trendy stawiam tezę że że niechże naszym celem będzie wzrost tego rynku do wskaźnika 2 2 i p podróży rocznych per capita to już nam da potencjał rynku polskiego o wysokości 100 i więcej

Milionów pasażerów A jak skupimy wszystkie te kraje ościenne jeszcze o których wspominałem to mamy potencjał rynku na 300 milionów pasażerów naszy naszym i czy będą kwestie klimatyczne ograniczać trochę ten popyt będą ale wciąż mamy taki dystans do nadrobienia żeby faktycznie nasycić ten rynek w sposób porównywalny z innymi krajami

Wysoko rozwiniętymi że jestem spokojny Bottom l jestem spokojny że lotnisko na 40 milionów pasażerów się zapełni w ogóle spokojnie tak i to w niedługim czasie po po jego otwarciu pytanie czy w związku właśnie z tymi wszystkimi trendami będzie potrzeba rozbudowywać go do 50 60 czy więcej

Milionów złotych tego NIK pasażerów tego nikt nie wie No ale czas pokaże No też właśnie zaletą projektu cpk jest to że nie stawiamy Wielkiego tutaj giga lotniska na 100 milionów pasażerów Jak to niektórzy Właśnie mówią gorzej poinformowani tylko stawiamy sobie

Lotnisko na 40 niektórzy mówią nawet że na 34 miliony na początek i możemy dokładać do niego moduły rozbudowując przepustowość o kolejne 5 10 milionów pasażerów w sposób harmonijny i uporządkowany więc to jest też jakby zaleta tego tego projektu że jest on elastyczny w swojej Swojej istocie

Jeszcze jedna rzecz na koniec bo też nawiązałam do do tej do tej długiej nitki twitterowe ministra horały który mówił że możliwość rozbudowy Lotniska Okęcie skończyła się tam już nie ma gdzie jak rozbudować tego lotniska To prawda rzeczywiście prw prawda znaczy taka w 90 proc prawda bo bo to też mówi

Pan pełnomocnik lasek że lotnisko chopena taką maksymalną maksymalna przepustowość lotniska chopena po wszelkich jego modernizacjach i rozbudowie to jest 27 28 milionów pasażerów i ja to potwierdzam jeżeli by rozbudować terminal jeżeli rozbudować sortownie bagaży dostawić stanowiska postojowe to da się taką taką przepustowość wykręcić

Ale jest jedno bardzo poważne ale w Warszawie obowiązuje limit operacji na dobę w wysokości 600 startów i lądowań w ciągu doby Wynika to z decyzji środowiskowej i ten limit został osiągnięty w roku 2019 a następnie powtórzony po pandemii również obecnie więc możemy nawet trzy terminale jeszcze

Nawet hipotetycznie postawić lotnisku chopena ale bez zmiany decyzji środowiskowej nie wystartuje z niego ani więcej ani jeden więcej samolot niż to ma miejsce dzisiaj naturalne kolejne pytanie jest czy decyzję środowiskową można zmienić no potencjalnie można ale życzę powodzenia żeby w sposób skuteczny zmienić decyzję środowiskową podnosząc

Limit na przykład do 1000 operacji i co na to wszystko powiedzą setki tysięcy warszawiaków którzy już teraz w niektórych miejscach ciężkie życie z hałasem lotniczym A jakby to miało wzrosnąć prawie dwukrotnie to to skala protestów obecnych w odniesieniu do cpk

To jest nic w porównaniu tym co by się działo w Warszawie moim zdaniem jest to nie do zrobienia nie do zrobienia w żadnym razie i jeszcze jeden jeszcze jeden argument przedstawię że nawet jakby zniknął temat decyzji środowiskowej to też rozbudowa sopena to

Nie jest taka taka prosta rzecz Mamy lotnisko wypełnione w 100% operujące na na 100% swojej przepustowości Jakby zacząć jakby poważnie poważną rozbudowę to to to to lotnisko będzie miało przez ileś lat ograniczoną przepustowość czyli nie dość że nie możemy wzrastać jeszcze działalności na lotnisku Szopena to

Byśmy musieli ją skurczyć na d TR lata po to żeby ją rozbudować to Kolejny argument żeby tego nie dotykać i się raczej skoncentrować na tym żeby jak najszybciej oddać cepek do do a lotnisko chopena uroczyście zamknąć i przeznaczyć te 800 hekar przeznaczyć te 800 hekar na nową dzielnic dla Warszawy

Której Warszawa bardzo potrzebuje i nie mówię o drugim miasteczku Wilanów tylko mówię o fajnym koncepcie urbanistycznym który mógłby naprawdę odmienić jakby to jak to miasto wygląda w tej w tej jego części panie Macieju bardzo serdecznie dziękuję panu za dzisiejszą rozmowę moim gościem był pan

Maciejk ryku były wiceprezes lotu ja odnoszę wrażenie że cpk ma sens po tym co Pan powiedział i zdecydowanie Myślę że mogę określić Pana jako zwolennika budowy Centralnego portu komunikacyjnego nie drodzy panowie my Drodzy państwo My oczywiście kwestie kwestie budowy cpk będziemy będziemy monitorować w ogóle budowy

Wszystkich wielkich inwestycji mających służyć służyć rozwojowi Polski także dziękuję bardzo panie Macieju mam nadzieję że to nie nasze ostatnie spotkanie że jeszcze będziemy mogli porozmawiać w trakcie kolejnych zdarzeń wokół cpk ja za dzisiaj państwu panu bardzo dziękuję chciałem bardzo serdecznie podziękować to była duża przyjemność gościć na łamach nowej

Konfederacji Chciałbym tylko powiedzieć że marzę o tym żeby móc się na argumenty zmierzyć z jakimś przeciwnikiem CP ale już parę miesięcy czekam aż taki odważny się znajdzie i póki co miałem możliwość przeprowadzić tylko jedną Tak tego typu rozmowy więc kto wie może na państwa łamach okaże się to pys doskonały pomysł

My jesteśmy znani z tego że stykamy ze sobą przeciwstawne opinie więc myślę że jesteśmy w stanie coś takiego zrealizować Dziękuję bardzo panie Macieju za dzisiaj do zobaczenia Do zobaczenia panu Do zobaczenia Do zobaczenia państwu Dziękuję za dzisiaj i

żródło

32 KOMENTARZE

  1. #jprdl pierwsze zdanie "eksperta" i od razu kłamstwo. Nie jest prawdą, że tylko "hub" lotniczy zapewnia łączność. Mamy JUŻ zapewnioną łączność. Pasażerowie: WAW 18,5M, KRK 9,4M, GDA 5,91M, KTW 5,61M, WRO 3,89M, WMI 3,4M. Turyści walą do Krakowa przez Balice i CPK do turystyki nie jest potrzebne.

spot_img

Dołącz do
Konfederacji Korony Polskiej

Partia polityczna konserwatywnych tradycjonalistów.
Dla Wielkiej, Dumnej, Suwerennej, Bogatej Polski.
ZOSTAŃ CZŁONKIEM
Możesz zostać również sympatykiem
close-link
Kliknij Tutaj